Annonce
Udland

EU vil sikre flere miljørigtige offentlige busser

EU vil have, at der sættes en minimumsgrænse for, hvor stor andelen af grønne busser i den offentlige transport skal være. (Arkivfoto)

EU vil oprette et minimumskrav til, hvor mange grønne busser der skal være i den offentlige transport.

Når man skal fra a til b med den offentlige transport, skal flere af transportmidlerne og særligt busser køre på grøn energi.

Det står klart, efter at forhandlingsparterne i EU mandag aften blev enige om, at den offentlige transport i EU-landene skal have flere miljørigtige busser inden 2025.

- Dagens aftale viser, at Europa gør noget ved den grønne omstilling i transportsektoren, siger Rovana Plumb, fungerende transportminister i Rumænien, som for tiden har EU-formandskabet, i en pressemeddelelse.

Aftalen betyder blandt andet, at der vil blive oprettet et minimumskrav til, hvor mange miljørigtige busser den offentlige transport rundt i medlemslandene skal have.

Det er dog uvist, hvordan minimumkravet kommer til at lyde.

- Ved at træffe de rigtige valg kan den offentlige sektor spille en kæmpe rolle med at støtte innovative grønne løsninger. Det er lige præcis, hvad de her regler handler om, tilføjer Rovana Plumb.

Også hos parlamentet er der tilfredshed at spore over aftalen.

- Næsten to tredjedele af udslippet, der stammer fra smog, kommer fra transport. Det er vi nødt til at gøre noget ved, siger den polske EU-parlamentariker Andrzej Grzyb, som har forhandlet på vegne af parlamentet.

- Europæerne er trætte af smog, og transportbranchen har brug for rene, energieffektive busser, lastbiler og varevogne.

De nye regler mangler endnu at blive formelt godkendt hos parlamentet og medlemslandene.

Kommissionen fremsatte det oprindelige forslag i november 2017.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Ordnet Brexit er langtfra sikret

Torsdag var der grund til at drage et lettelsens suk, da den britiske premierminister Boris Johnson på Twitter meddelte, at der var forhandlet en aftale på plads om Brexit. Det er godt nyt ikke blot for Storbritannien, men også for alle os andre. EU-Kommissionens formand, Jean-Claude Juncker, bekræfter, at parterne er blevet enige om en aftale, han betegner som retfærdig og balanceret aftale for EU og for Storbritannien. Naturligvis er det grundlæggende trist, at briterne nu er på vej ud af det europæiske fællesskab. Om det på sigt vil være en fordel for nationen kan der også sættes et stort spørgsmålstegn ved. Det sagt er der dog grund til at glæde sig, fordi skilsmissen nu forhåbentlig kan gennemføres i mindelighed. Det modsatte kunne have medført omfattende kaos med nye handelsbarrierer i Europa. Markedet reagerede da også prompte på meldingen, der fik kursen på det britiske pund til at stige. Dog er det forhastet allerede nu at glæde sig over udsigten til et ordnet Brexit. Om britisk politik kan man kun forudsige, at den er uforudsigelig. Johnsons forgænger som premierminister, Theresa May, fik jo ligeledes forhandlet sig til rette med EU for blot efterfølgende at blive ydmyget i det hjemlige parlament. Man kan frygte, at det scenarie gentager sig. Den britiske regerings nordirske støtteparti har allerede vendt tommelen ned for aftalen. Hos de øvrige partier er velviljen over for Boris Johnson samtidig uhyre begrænset. Måske kan lysten til at smække premierministeren en politisk lussing vise sig større end den sunde fornuft, som en aftale ville være udtryk for. Den danske regering har nærlæst aftalen. Efter det forklarede statsminister Mette Frederiksen, at hun er villig til at strække sig meget langt for at få tingene på plads. Man kan kun håbe, at samme besindighed vil indfinde sig i parlamentet i Westminster Palace. Sikkert er det imidlertid ikke. Så nok er EU og Storbritannien nået et nødvendigt skridt videre. Men i mål er vi ikke.

Annonce