Annonce
Esbjerg

Få et lift til bussen: Sydtrafik lancerer Plustur i Esbjerg

Med Plustur kan man benytte den kollektive trafik, også selvom man bor et sted, hvor der ikke altid kører busser. Plustur bestilles via Rejseplanen.dk som en del af en almindelig rejse, og er designet til at forbinde borgerne med den nærmeste kollektive trafik. Arkivfoto
Esbjerg Kommune og Sydtrafik lancerer konceptet Plustur. Det betyder, at du fra årsskiftet kan bestille en tur fra din hjemadresse til en række udvalgte stoppesteder – eller omvendt.

Esbjerg Kommune: Flextrafik får en lillebror, når Sydtrafik og Esbjerg Kommune den 1. januar 2020 lancerer et nyt koncept ved navn Plustur.

Med Plustur kan man for en fast pris blive fragtet fra sin adresse til en nærmeste bus- eller stationsforbindelse eller omvendt. Tilbuddet bliver tilknyttet en række udvalgte stoppesteder og stationer i yderområder, hvor der kan være huller i det kollektive transportnet.

Lanceringen sker i forlængelse af flere måneders kamp for at få flere til at bruge Flextrafik-tilbuddet, og formand for Teknik & Byggeudvalget Søren Heide Lambertsen (S) er optimistisk.

- Med Plustur udvider vi servicen for dem, som gerne vil benytte den kollektive trafik, men hvor afstand til station eller busstop måske har været en hindring. Plustur er et forbindelseslift, som mange måske har manglet for at vælge den kollektive trafik til, siger Søren Heide Lambertsen.

Annonce

Stoppesteder til Plustur

  • Bytoften, Hjerting
  • Bryndumvej ved Landlystvej, Tarp
  • Esbjerg Lufthavn
  • Tjæreborg Station
  • Grimstrup Hovedvej
  • Bramming Station
  • Gørding Station
  • Storegade ved Møllevej, Vejrup
  • Store Darum
  • Kongeådal, Vilslev
  • Nørremark Station, Ribe

Erfaringer fra andre kommuner

Plustur er udviklet af FlexDanmark, Rejseplanen og flere trafikselskaber. Den første kommune som indførte Plustur i Sydtrafiks område var Sønderborg Kommune, og flere kommuner er siden da hoppet med på konceptet.

- Vi er rigtig glade for, at vi sammen med Esbjerg Kommune nu har fået lanceret et produkt til den kollektive trafik, som kan hjælpe med at sikre, at borgerne kan komme helt hen til den valgte destination hjemme fra deres bopæl, selv om de bor uden for de gængse byområder. Vi håber, at vi i løbet af dette år kan udbrede Plustur til alle kommuner i den jyske del af Region Syddanmark, siger Lars Berg, direktør i Sydtrafik.

Med baggrund i erfaringerne fra blandt andet Sønderborg, forventer Esbjerg Kommune at Plustur-tilbuddet vil komme til at koste cirka 66.000 kroner om året. Udgiften forventes at kunne holdes inden for det eksisterende budget til kollektiv trafik, oplyser udvalgsformand Søren Heide Lambertsen.

Sådan virker Plustur

Plustur kan bestilles fra klokken 06.00 til 24.00 alle dage – men tilbydes kun i tilknytning til den almindelige kollektive trafik som en del af en pakkeløsning. Plusturen skal bestilles minimum to timer før ønsket afhentning via Rejseplanen.dk eller Rejseplanen App.

Turen koster 24 kroner pr person - og derudover skal man betale for selve bus- eller togturen. Man kan tage op til tre gæster med til halv pris.

Man afleveres og hentes ved stoppestedet så tæt på afgang som muligt, men kan komme til at vente op til 15 minutter mellem skiftene fra Plustur til bus og fra bus til Plustur.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Læserbrev

Dansksindede sydslesvigere skal lettere kunne blive danskere

Læserbrev: De skal ikke blive glemt! Sådan sagde den tidligere Venstre-statsminister Niels Neergaard for 100 år siden på Dybbøl. Hans ord står stadigvæk som en garanti for støtte, sammenhold og samarbejde mellem Folketinget og sydslesvigerne. Derfor var det kun naturligt, at den tidligere Venstre-regering i 2018 gjorde det lettere for dansksindede sydslesvigere at opnå dansk statsborgerskab. Dog er vi i Folketinget blevet gjort opmærksomme på, at der efter regelændringerne i 2018 er opstået en uholdbar situation. For som reglerne er på nuværende tidspunkt, bliver dansksindede sydslesvigere med bopæl i Danmark, der ønsker dansk statsborgerskab efter de lempede regler, stillet dårligere end hvis vedkommende er bosiddende syd for grænsen. Det går ikke, da vi gerne skulle have letforståelige og simple regler, så de dansksindede sydslesvigere bosat i Danmark har let mulighed for at blive statsborgere såfremt de ønsker det. Derfor har et bredt flertal i Folketinget nu ændret reglerne, så de er ens uanset om man bor på den ene side af grænsen eller ej. Her, 100 år efter genforeningen, fungerer området omkring den dansk/tyske grænse som et forbillede for hele verdenen. Jeg håber, at vi med dette lille skridt har gjort vores til, at samarbejdet og fællesskabet bliver endnu stærkere.

Annonce