Annonce
112

Færgen Bitten på økonomisk deroutekurs

Ingen sorte skyer trækker sig op over Færgen Bitten rent overfartsmæssigt, for alle er enige om, den skal overleve med hjælp fra Universe og med tiden også fra Ferieresort Nordals. Arkivfoto: Ulrik Pedersen.
Færgen mellem Ballebro og Hardeshøj fortsætter med at give underskud, så gode råd er dyre.

ALSSUND: - Færgen Bitten er en del af vort DNA og et vigtigt led i infrastrukturen. Passagertallet er faldet fra 300.000 til 200.000, efter motorvejen er kommet. Det er svært at gøre noget ved, men vi forsøger at booste billetsalget i et samarbejde med Universe for på den måde at skaffe flere passagerer til færgen, siger drifts- og anlægschef Henrik Littau.

Færgen er for mange en uundværlig del af livet på Alssund, men den tynger kommunekassen med et stadigt større underskud. En opgørelse viser, alene Færgen Bitten og Transportkontoret samlet giver teknisk forvaltning et årligt underskud på 2,7 millioner kroner. Beløbet vil fortsat tynge de kommende års budgetter. I 2019 hentes summen fra ubrugte midler til vinterbekæmpelse. Underskuddet er eksklusive besparelser på 50 millioner kroner, der skal findes i budgetterne for 2020 og frem.

Annonce

Overfartstal

Antallet af overførte lastbiler tegner sig som den eneste fremgang med 1600 lastvogne i 2017 og 1700 i 2018. Færgen Bitten havde grundet forskellige uheldige omstændigheder 16 liggedage i 2018 mod 10 i 2017.

Kommunal smalhals

- Vi skal finde en måde at spare på, for vi kan ikke skabe balance i budgettet alene ved naturlig afgang. Der kommer mange forskellige elementer i spil. Vi har ikke det endelige overblik over sparekataloget endnu, siger formand for teknik- og miljøudvalget Aase Nyegaard, Fælleslisten, der ikke vil male Fanden på væggen, men bebuder smalhals i de kommunale budgetter de kommende år.

Ingen vil Bitten det ondt, så overfarten får med sikkerhed lov at fortsætte. Det samlede passagertal er faldet fra 189.000 i 2014 til 183.000 i 2015, 176.00 i 2016, 173.000 i 2017 til 170.000 i 2018. Antallet af personbiler, der blev sejlet over Alssund mellem Hardeshøj og Ballebro er faldet fra godt 104.000 i 2017 til 102.000 i 2018. Enhver kan se, det er en uheldig udvikling. På sigt vil kommunalpolitikerne blive tvunget til at finde ud af, hvad de vil gøre ved den underskudsgivende overfart, hvis de vil undgå at blive ved med at hente dækning fra andre budgetposter.

- Bitten er en fin færge, der sejler hvert kvarter, og det skal den blive ved med. De senere år har overfartstallene ligget ret stabilt, men 2018 har drillet lidt med nogle liggedage på grund af stormvejr, havari, hærværk og så var der filmoptagelse en enkelt dag, siger Henrik Littau om et usædvanligt år for den højt værdsatte færge.

Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce