Annonce
Kolding

Lastbilchauffører skal køre klimavenligt: Det betyder færre overhalinger på motorvejen

Dansk Auto Logik har installeret et system, der holder øje med dieselforbrug og CO2-belastningen i alle 140 lastbiler.  - Vi kan allerede nu se, at nogle af chaufførerne har sat hastigheden lidt ned, og det betyder, at de på motorvejen ikke overhaler så tit som før, siger administrerende direktør Kurt Rath. Arkivfoto: Maria Tuxe Hedegaard
Chaufførerne hos Dansk Auto Logik skal køre lidt langsommere og udnytte fremdriften i de mange tons bedre af hensyn til klimaet. Et nyt system betyder, at alle chauffører hele tiden kan holde øje med, om de kan køre bare lidt grønnere.

Vamdrup: Chaufførerne hos Dansk Auto Logik har sat farten en anelse ned af hensyn til klimaet, og det betyder også færre overhalinger. Biltransportøren, der flytter biler for blandt andet de store bilimportører, har installeret et system i alle lastbilerne, der skal hjælpe med, at chaufførerne kører grønnere.

Og det har allerede har haft en effekt, lyder det fra administrerende direktør Kurt Rath. Foreløbige målinger viser, at flere af chaufførerne for hver 100 kilometer bruger seks liter diesel mindre.

- Jeg tror også, at der er nogle bilister, som allerede har bemærket, at vores lastbiler kører en lille smule langsommere og overhaler lidt mindre, siger Kurt Rath.

Annonce

Beslutningen om at reducere CO2-belastningen blev truffet i 2019 og blev taget af hensyn til klimaet. Derudover kommer bonussen med færre udgifter til diesel.

- Vi kan allerede nu se, at nogle af chaufførerne har sat hastigheden lidt ned, og det betyder, at de på motorvejen ikke overhaler så tit som før. Vi ved jo godt, at hvis du kører bare to til fire kilometer hurtigere, så kommer du ikke meget hurtigere frem, siger Kurt Rath, der er administrerende direktør i transportvirksomheden, der har base i Vamdrup.

Skeptiske chauffører

Virksomheden har lavet et abonnement på klima-systemet, der kobles på lastbilens computer, og hen over sommeren blev alle cirka 140 lastbiler koblet op på systemet, hvor chauffører og virksomheden hele tiden kan holde styr på blandt andet dieselforbrug og CO2-belastningen.


Vi har sat et niveau, som alle skal nå. Det er pænt ambitiøst for nogle af vores chauffører. Andre vil hurtigt komme derop.

Kurt Rath, administrerende direktør Dansk Auto Logik


- Det betyder rigtig meget, hvordan du kører lastbilen. Vi har lastbiler, der vejer 35 tons, så du har meget ”energi” i lastbilen. Så når du kører hen mod et lyskryds, så handler det om at slippe speederen i god tid og så rulle. Og så handler det meget om fart. Der er markant forskel på forbruget i forhold til, om du kører 82 eller 84 kilometer i timen, siger Kurt Rath, der samtidig erkender, at det ikke er alle chauffører, der er helt så grønne – endnu.

- Der er også nogle, der synes, at alt det her miljøsnak er overdrevet. Der må vi som virksomhed lægge politikken, og så får vi forhåbentlig flest muligt med ud på rejsen. Vi har sat et niveau, som alle skal nå. Det er pænt ambitiøst for nogle af vores chauffører. Andre vil hurtigt komme derop. Og mon ikke at vi på et tidspunkt strammer skruen. Men jeg er sådan set helt sikker på, at vi nok skal få alle med, siger Kurt Rath.

- Der er også nogle, der synes, at alt det her miljøsnak er overdrevet. Der må vi som virksomhed lægge politikken, og så får vi forhåbentlig flest mulig med ud på rejsen, siger Kurt Rath, der er administrerende direktør i Vamdrup-virksomheden.  Arkivfoto: Maria Tuxen Hedegaard

Lige nu er målsætningen sat til en karakter, der hedder 76,4, og som er beregnet ud fra en række forskellige faktorer.

- Mange chauffører har taget det op som en god og sund konkurrence med sig selv og kollegaerne. Vi har sat en målsætning om, at alle chauffører inden for de næste tre måneder skal op på minimumsniveauet. Da vi startede, var 20-30 chauffører på det niveau. Nu er halvdelen oppe på det niveau. Nu er opgaven at få resten med, siger Kurt Rath.

Annonce

Presset kommer

Virksomheden har også udskiftet pærerne på den store plads i Vamdrup, så der udelukkende er LED-pærer. Det var også for at skåne miljøet, og der er ingen vej uden om at kigge på CO2-belastningen fra lastbilerne. Kunder og myndigheder vil presse på i den retning.

- Samfundet går i en grønnere retning. Og i stedet for, at vi sidder på hænderne og venter på, at der kommer noget lovgivning, så synes vi selv, at vi skulle se, hvor langt vi kunne komme. Corona satte det lidt tilbage, men det ændrer ikke noget ved bevægelsen. En transportvirksomhed som vores har en høj udledning af CO2, og når jeg nu ved, at Danmark skal reducere udledningen med 70 procent i 2030, så kan jeg godt regne ud, at myndighederne på et tidspunkt vil presse os, siger Kurt Rath.

Annonce
Kolding For abonnenter

Børnefamilie er flyttet fra Frederiksberg og tilbage til Signes barndomshjem på landet: Nu skal de bo med alle bedsteforældre som nærmeste naboer

Danmark

Lørdagens coronatal: Yderligere 25.034 coronatilfælde - antallet af indlagte falder

Annonce
Annonce
Annonce
Esbjerg For abonnenter

Kræftsyge Tanja har skreget på hjælp til sin retarderede søn i årevis: 8-årige Victor slår sine klassekammerater og kan hverken alfabetet eller tegne en sol – alligevel sidder han i en helt normal skoleklasse

Sydjylland For abonnenter

Jeg skød en impala på min 14-års fødselsdag: Det kunne have været mig, der var endt som en sag hos kommunen

Aabenraa

Væltet borgmester har intet hastværk: Mulighederne er jo mange og eftervederlag sikrer økonomien

Billund

Medbragte knojern med kniv: Udlænding stoppet i lufthavnen

Dall: Derfor frygter de andre blå partier DF's næste formand

Erhverv For abonnenter

10.000 biler i døgnet er ikke til at stå for: Vil bygge tank, vaskehal og fastfoodrestaurant

Haderslev

Efter omkring 20 domme: Udvist mand begår stadig kriminalitet

vejle

Gid du må stå alene i din demonstration, sagde facebookfolket til Luna Maj: Det gik helt anderledes

Redaktørens stol: Så meget tid må en kommune simpelthen ikke have

Aabenraa For abonnenter

Sådan får byrådsmedlemmer tingene til at hænge sammen: Nedsat tid, hurtige ben og køb af ekstra medarbejdertimer

Haderslev For abonnenter

Tre dybt kriminelle brødre venter på at blive sendt ud af landet

Esbjerg

Flere skoleelever har behov for særlig hjælp: Forældre føler sig svigtet - og kritiserer kommunen for at glemme børnene

Annonce