Annonce
Erhverv

Færre rejser med DSB: Overskuddet tager et dyk

Samlet blev der i 2018 foretaget 186,7 millioner rejser med DSB. Det er 1,1 millioner mindre end i 2017. Til gengæld er de rejsende lidt mere glade end tidligere. (Arkivfoto)

Færre rejste med DSB's tog i 2018, og overskuddet faldt til 247 millioner kroner, viser årsregnskab.

DSB havde tilbagegang i 2018, hvor færre rejste med togene, og overskuddet gik tilbage.

Resultatet af DSB's drift blev mere end halveret til 247 millioner kroner, når man fraregner skat og engangsposter - herunder gevinster ved salg af ejendomme.

Det viser DSB's årsregnskab, der er offentliggjort torsdag.

Dykket skyldes primært, at DSB modtager færre penge fra staten end tidligere. I 2018 fik DSB knap fire milliarder kroner fra staten.

Ud over færre støttekroner har DSB i løbet af året måtte bruge 137 millioner kroner på at fragte passagerer med for eksempel busser, når der er sporarbejder, og togene derfor ikke kører.

Samtidig er omsætningen fra passagerne faldet med 93 millioner kroner det seneste år. Til gengæld har DSB skåret sine omkostninger med, hvad der svarer til 100 stillinger.

Samlet blev der i 2018 foretaget 186,7 millioner rejser med DSB. Det er 1,1 millioner mindre end i 2017.

Færre har rejst med S-togene og over Storebælt, mens der har været fremgang over Øresund.

Til gengæld er kunderne lidt mere glade end tidligere, da kundetilfredsheden er steget til 8,0 fra 7,9 på en skala fra 1-10.

I forbindelse med regnskabet varsler DSB, at selskabet vil stå bedre over Storebælt, hvor der er stor konkurrence fra busselskaber og bilister.

Der vil fremover blive solgt 120.000 Orange-billetter om ugen, hvilket er dobbelt så mange som hidtil.

- Det er et DSB i god økonomisk form, der er parat til at tage kampen op med busser og biler om markedsandele, siger DSB-direktør Flemming Jensen i en kommentar til regnskabet.

Regnskabet viser også, at DSB er blevet bedre til at komme til tiden for S-togene, hvor 92,9 procent kører til tiden, hvilket er lidt højere end året før.

Til gengæld ligger DSB under målet for fjern- og regionaltog, hvor 79,2 procent kørte til tiden sidste år.

Ifølge DSB's aftale med staten skal 82,9 procent af togene køre til tiden.

Forskellen skyldes ifølge DSB problemer med spor, signaler og gamle tog.

DSB har et mål om, at det fra 2030 skal kunne klare sig uden statstilskud.

Efter regnskabet for 2018 kan staten se frem til et udbytte på 120 millioner kroner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
EfB

Genlæs liveblog: EfB taber 1-3 til FCK

Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce