Annonce
Danmark

Fødevareminister er stolt af ny Danish Crown-fabrik i Kina

Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Ny Danish Crown-fabrik i Kina forventes årligt at producere 14.000 tons forædlede svinekødsprodukter.

Den danske slagterigigant Danish Crown har natten til onsdag åbnet en fabrik i Kina.

Det skriver Miljø- og Fødevareministeriet i en pressemeddelelse.

Fabrikken, der ligger i byen Pinghu 100 kilometer fra Shanghai, forventes årligt at producere 14.000 tons forædlede svinekødsprodukter.

Fødevareminister Mogens Jensen var med til at åbne Danish Crown-fabrikken, hvor han klokken 03.00 dansk tid klippede det røde bånd.

- Det har været en stor dag for Danish Crown og for Danmark.

- Der er en stor respekt for kvaliteten og fødevaresikkerheden i danske fødevarer og for danske virksomheder som Danish Crown. Det kan vi være stolte af, siger Mogens Jensen til Ritzau.

Jais Valeur, der er Group CEO i Danish Crown, mener, at fabrikken i Kina er et vigtigt skridt for virksomheden.

- Vores mål er at etablere Danish Crown som et premium brand i Kina i løbet af de næste fem år.

- Fabrikken i Pinghu er hjørnestenen i den satsning, fordi den gør os i stand til at levere både ferske og forarbejdede produkter baseret på danske råvarer til de kinesiske forbrugere, siger Jais Valeur i pressemeddelelsen.

Kina er verdens største forbruger af svinekød. Danmark eksporterede i 2018 213.000 tons svinekød til Kina til en samlet værdi af cirka 2,3 milliarder kroner.

Mogens Jensen rejser nu hjem mod Danmark efter besøget i Kina.

- Det unikke er, at man kan spore kødet fra disken i supermarkedet til den enkelte gris.

- Det betyder noget i Kina, hvor der har været en række fødevareskandaler, der har svækket tilliden til fødevaresikkerheden, siger Mogens Jensen.

Kina er ramt af flere udbrud af afrikansk svinepest og importerer derfor mere svinekød end normalt.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce