Annonce
Erhverv 112

Fødevarevirksomhed stiller med et defensivt og offensivt hold i corona-krisen

Easyfood har opdelt de ansatte et defensivt og offensitvt hold. - Det er svært at stå i en situation, hvor du skal forsøge at bremse omkostninger og bremse op, og en time efter skal ud gå ind til et møde, hvor du skal sprudle og have gode ideer, siger Flemming Paasch, der administrerende direktør i Easyfood. Arkivfoto: Jacob Schultz
Omkring 10 ansatte i Easyfood har midt i krisen fået besked på, at de skal bruge energien på, hvad der kommer til at ske på den anden side af krisen. De ansatte kan ikke både bremse tingene og tænke offensivt, lyder det fra direktøren.
Annonce

Kolding: Lige nu handler det om at bremse op. Omkostningerne skal holdes i ro. Men samtidig er virksomheden nødt til at kigge frem til tiden på den anden side af krisen. Det har fået virksomheden til at inddele de ansatte i et defensivt og offensivt hold, fortæller administrerende direktør Flemming Paasch.

- Vi er meget opmærksomme på, om der sker ændringer i forbrugsmønstre. Af samme grund har vi inddelt virksomheden i to hold: Et defensivt, der arbejder 100 procent med at stoppe skaden og minimere det tab, vi får de næste måneder. Samtidig har vi et offensivt hold, der sidder og kigger på den verden, vi vil se, når verden igen åbner op. De kigger på forbrugsmønstret, og hvad der måske vil ændre sig, siger Flemming Paasch.

Den voldsomme nedgang i efterspørgslen på brødprodukter til spisesteder betyder, at Easyfood onsdag sendte 57 ud af 160 ansatte hjem på lønkompensation. Virksomheden håber dog, at tingene bliver normaliseret, så i stedet for fyringer, så blev de ansatte sendt hjem med lønkompensation.

- Opdelingen virker for os. Det er svært at stå i en situation, hvor du skal forsøge at bremse omkostninger og bremse op, og en time efter skal ud gå ind til et møde, hvor du skal sprudle og have gode ideer. Det er ikke ret mange hjerner, der kan håndtere den omstilling, siger Flemming Paasch.

- Vi er meget opmærksomme på, om der sker ændringer i forbrugsmønstre. Af samme grund har vi inddelt virksomheden i to hold: Et defensivt, der arbejder 100 procent med at stoppe skaden og minimere det tab, vi får de næste måneder. Samtidig har vi et offensivt hold, der sidder og kigger på den verden, vi vil se, når verden igen åbner op.

Flemming Paasch, administrerende direktør hos Easyfood.

Annonce

Arbejdet kræver ro

Ideen opstod på et bestyrelsesmøde i forbindelse med krisen, og her var budskabet fra bestyrelsen, at det handler om bremse op, når du kører ind i svinget, så man ikke ryger af banen. Men når du skal ud af svinget igen, så skal du have power på igen. Men det kan du ikke gøre med de samme mennesker, vurderer Flemming Paasch. Det offensive hold kigger både på interne processer blandt andet i forhold til digitale arbejdsformer og ændrede forbrugsmønstre.

- Vi taler ikke om, at vi grundlæggende skal ændre strategien, og vi arbejder fortsat efter de samme megatrends. Men jeg tror, at der vil være brug for justeringer, og det kræver, at medarbejderne får ro og ikke skal tænke defensivt, siger Flemming Paasch.

Kan du løfte sløret for, hvad det er, I ser på lige nu?

- Vi er kun lige gået i gang. Vi indsamler data. Men vi taler både med vores store internationale kunder og sælgere og forbrugere. Vi vil gerne se tingene så objektivt som muligt, så den gruppe, der forsøger at kigge frem, sidder for sig selv, og jeg skal ikke kloge mig på, hvad de ser, siger Flemming Paasch.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejen

Gratis julekoncert i Folding Kirke

Annonce