Annonce
Kolding

Først skal pakken sendes, siden skal den hentes: SuperBrugsen Vamdrup drukner i online julehandel

SuperBrugsen og salgsleder Thomas Isager har måttet låne et ekstra lokale for at få plads til alle pakkerne, der efter BlackFriday og her op mod jul er væltet ind. Foto: Mark Tolstrup Christensen
SuperBrugsen i Vamdrup låner lokaler for at holde trit med de mange pakker, som lige nu vælter ind. Pakkeantallet er steget med 40 procent i forhold til samme periode sidste år, hvor man ligeledes oplevede samme stigende udvikling.
Annonce

Vamdrup: Salgsleder Thomas Isager afbryder pakkesorteringen, da en kunde træder ind i det lånte lokale, hvor rækker med pakker tårner op og fylder stort set alt ledig gulvplads.

Thomas Isager zigzagger sig fra GLS-hylderne i den ene side af pakkecentralen til PostNord-hylderne i den anden og forbi salgsassistent Charlotte Sørensen, som i et tjept tempo noterer pakkenummeret på endnu en julegave. Den røde tusch har efterhånden efterladt en del pletter på hendes hånd.

Hos SuperBrugsen i Vamdrup mærker man til den stigende internethandel. Antallet af pakker, som kunderne får sendt til afhentning i supermarkedet, er 40 procent højere end i samme periode sidste år.

I SuperBrugsen kan kunderne hente pakker fra både GLS og PostNord, og selvom man gerne ville tilbyde samme service fra flere leverandører, har SuperBrugsen følt sig nødsaget til at afvise et samarbejde med Bring, da pladsen simpelthen ikke er til det.

Thomas Isager viser SuperBrugsens vanlige postrum frem. En to kvadratmeter stor filial der grænser op til kiosken, hvor der med alt tænkelig sikkerhed ikke ville kunne stå 30 bure med pakker. I anledning af Black Friday, og at julen nu nærmer sig med hastige skridt, har SuperBrugsen derfor været nødsaget til at tage et tilstødende lokale i brug, som er placeret i det sydligste hjørne af det lille butikscenter.

- Det er Coops ejendom, og den er ikke lejet ud, så... det låner vi lige og håber på, det ikke bliver lejet ud, forklarer Thomas Isager. Han anerkender også præmissen om, at situationen ikke er fremtidsholdbar, men at han samtidig ikke har udarbejdet en løsning til næste år, hvor man forventer endnu en stigning af pakkeindleveringer.

Udover opbevaringsvanskeligheder findes endnu en problematik i selve udleveringen. Noget SuperBrugsen har forsøgt at undgå ved at lave opslag på Facebook, hvor man opfordrer folk til at hente deres pakker hurtigt.

- Der er altid nogen, der venter. Hvis nu de har bestilt ti pakker, så venter de til, at de har fået ti beskeder, før de kommer og henter, beretter Thomas Isager.

Når kunderne derefter kommer ned for at hente alle pakker på én gang, giver det en længere ekspeditionstid, som ifølge Thomas Isager skaber kø. Sidste tirsdag oplevede de en kø, som strakte sig hele vejen forbi det tilstødende Lagkagehuset.

Personalet mærker også presset på egen krop. Charlotte Sørensen går nemt 20 km på en arbejdsdag, når der er allermest travlt i pakkeudleveringen, og det er ikke hver dag, der er tid til de indlagte pauser. - I lørdags kunne jeg ikke forlade det herovre, så jeg fik ingen middagspause. Så måtte jeg bare blive stående, siger Charlotte lettere forpustet, mens hun svinger noget, der ligner en indpakket stegepande op på det i forvejen fyldte pakkebord.

Der er altid nogen, der venter. Hvis nu de har bestilt ti pakker, så venter de til, at de har fået ti beskeder, før de kommer og henter.

Salgsleder Thomas Isager

Det er ikke altid, at Charlotte Sørensen når at holde middagspause på grund af travlhed med pakkerne. Særligt efter klokken 15, hvor mange får fri fra arbejde, er der pres på. Foto: Mark Tolstrup Christensen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce