Annonce
Læserbrev

F-35 er ikke beregnet til at operere fra tætbebyggede områder

Læserbrev: Fakta er, at flyene larmer op til 4x så meget, som nuværende F-16. Dette er oplysninger fra interviews af medarbejdere fra fabrikanten Lockheed, som man kan finde på nettet. Larmen betyder, at alt efter hvor flyene kommer til at flyve, og hvor hensynsløst piloterne vælger at flyve, så når db-tallet op til smertegrænsen 120 db. Fakta er også, at Lockheed ikke anbefaler at F-35 er stationeret i tætbebyggede områder, som i Danmark generelt.

Grundlæggende startede miseren med, at den daværende forsvarsminister løj om F-35 støjniveauet i Folketinget. Havde Folketinget dengang kendt til, at F-35 larmer 4x højere, ville afstemningen måske have haft et andet udfald og måske ville borgerne i Haderslev Kommune endda have kunnet haft mulighed for en demokratisk borgerafstemning. Borgerne her er blevet taget som gidsel uden nogen chance for indflydelse

Vi har selv valgt at flytte herhen for seks år siden, vel vidende at der vil forekomme flystøj. Problemet er dog, at støjtærsklen siden 1953 kun er gået én vej - opad. Og nu er det så disse F-35, der forhindrer beboerne i miles omkreds rundt omkring flyvestationen at færdes i deres haver uden at blive udsat for ulovlig støj og i husene er de tilladte 30 db langt overskredet også.

For at Forsvaret kan opfylde de flyvetimer, som Nato kræver, vil der tilmed være flere og længerevarende flyvninger om dagen med 20 F-35 for at opnå samme antal som de 44 nuværende F-16.

Vedrørende tovtrækkeriet om støjkompensationerne viser det sig nu, at regeringen ser stort på borgernes angst for støjhelvedet og eventuel fremtidig teknisk insolvens, da ingen banker vil give dem lån til reparation af husene, plus, at ingen vil købe de huse (kun staten i den røde zone) Dette er meget uanstændigt.

Regeringens støjkompensation består i, at en støjkonsulent fra Forsvaret kommer ud til folk for at vurdere, hvad der skal til for at støjdæmpe boligen sølle 5-10 db.

Da jeg sælger højtstøjisolerende vinduer, ved jeg, at når det tilstræbte db-tal indendørs skal være 30 db, og der er et støjangreb på huset, lad os sige på 80db, så skal de støjdæmpende vinduer reducere op til 50 db og ikke 10 db. Koncernstyringsdirektør i Forsvarsministeriet Per Pugholm Olsen nævnte på det eneste borgermøde selv på en flabet og arrogant facon, at man fortsat sagtens vil kunne høre flyene efter Forsvarets støjreducering.

Dette udsagn lægger op til, at regeringen helst ser, at borgerne tager imod pengene, som dog på ingen måde er nok til at støjreducere på den rigtige og lovlige måde.

Jeg har afleveret et tilbud (-46db) til en allerede nu (F-16) støjplaget kunde på Møllebakken i Skrydstrup (gul zone) og prisen er 150.000 for udskiftning af vinduer i deres ganske almindelige parcelhus. Kunden kan vælge et alternativ fra regeringen på -5 db, men det vil kun minimalt hjælpe på generne og de ender med at tage imod pengene og spare op til en rigtig støjisolering, hvis familien ellers kan lægge 80.000 kroner til side af deres budget

Området omkring Skrydstrup er ikke et højindkomstområde, så mit bud er, at 90 % af borgerne vælger pengene for at betale deres personlige regninger med. Dette er jeg sikker på, at Forsvaret har kalkuleret ind i deres beslutning om støjkompensationen. Også dette er meget uanstændigt for i bund og grund burde det være huset der skal støjisoleres og ikke beboerne, der skal have en pengeindsprøjtning. Kommende beboere er udelukket statshjælp, når de nuværende beboere har fået kompensation.

Et stort flertal i Folketinget og dermed Danmarks befolkning vælger at forblive i Nato og den dermed forbundne forpligtelse til at bidrage til militærfælleskabet. Så må Danmark også hoste op med en human støjkompensation til de huse og familier, der kommer til at lide under dette kommende støjinferno med fysiske og psykiske lidelser plus udsigten til at blive stavnsbundet med teknisk insolvens til følge.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Brexit it is: Vælgerne har talt

Endelig. Endelig kan både Storbritannien og EU komme videre. De britiske vælgere har talt, tydeligt, og de har klart valgt Brexit. Det giver en tiltrængt klarhed på begge sider af vandet oven på flere års tumultariske scener i det britiske parlament og manglende fremdrift i de uendelige forhandlinger med et mere og mere målløst EU. Nu må vi være færdige med Brexit eller ej. De britiske vælgere har talt, og de har givet den konservative premierminister Boris Johnson et klart mandat. Johnson er som politiker let at mene en masse om. Man kommer let til at ryste på hovedet. Han er en populist, en politisk charlatan, der ikke skyr nogen midler for magten, men han er også en klar vinder af det britiske valg efter en valgkamp, der har centreret sig om en sag: Brexit. Nu. Om han vandt på grund af sagen eller på grund af en meget svag, forvirret opposition, eller fordi englænderne ikke orker mere snak eller en kombination af det hele er ligegyldigt. Johnson vandt stort. Han tegner Storbritannien. Det kan man begræde, fra vores side af Nordsøen. Både politisk og økonomisk. Vi gik ind i det europæiske fællesskab sammen med englænderne, og der har så at sige altid været en tæt og givtig relation mellem Esbjerg og Harwich, og det havde været bedst for Danmark, om Storbritannien på vej ud af EU var vendt om i døren. Det gør Storbritannien ikke med Boris Johnson som dørmand. Lad os tørre øjnene. Briterne har valgt brexit, nu skal vi have det bedst mulige ud af det scenarie. Vi har en interesse i en stærk og tæt relation også fremover. Vi skal have en fornuftigt balanceret handelsaftale på plads hurtigst muligt. Vi beriger hinanden økonomisk og kulturelt. Danmark bør være den stemme i EU, som mere end nogen anden søger kompromisset og appellerer til fornuften i de forestående forhandlinger mellem Storbritannien og EU. Det bliver der brug for.

Annonce