Annonce
forside

F-35 fly Hr. forsvarsminister, Claus Hjort Frederiksen

Læserbrev: Da det nu er kommet frem, at de nye fly støjer FIRE gange mere end F-16 flyene, har jeg et forslag:

Jeg har medsendt en kortskitse, herpå kan det ses, hvordan der kan reduceres på støjen.

Startbanen forlænges som vist med rød farveblyant. Valsbæk enge er stort set ubeboet, her kan der så stilles restriktioner om, at flyene skal starte mod vest, flyve op i en højde af 1000 meter eller 3000 fod.

Den vej, markeret under k'et i Valsbæk, skal lægges i en tunnel, det er set i Holland i Schiphol Lufthavn. Her er en motorvej i tunnel under en startbane.

Der står en VOR station, ja den skal bare flyttes 50 meter mod syd.

Der kommer 27 nye fly, de 7 fly udstationeres på Bornholm, det er der, der er størst brug for dem, og så er de i nærheden af den russiske enklave Kaliningrad.

Truslen, hvis der er en sådan, vil sandsynligt komme fra øst. De fly kan nok ikke gøre den store forskel, men så er de der.

De 7 fly, der udstationeres, skal være på Bornholm i 14 dage, derefter skiftes der ud med 7 andre fly. Det er vel at bemærke, at der skal et hold jordpersonale med, Bornholm lufthavn er lang nok til, at flyene kan starte og lande, jeg har selv landet der flere gange.

Flyene skal stadig serviceres i Skrydstrup.

Brændstof til flyene transporteres i små tankskibe, da der er mange steder, det kan gemmes på Klippeøen.

Udstationeringen er at sammenligne med personale, der er ude på boreplatformene. Hvis ægtefællen vil med til Bornholm, vil der også kunne findes en bolig dertil.

Javel koster dette penge, men når der investeres så mange milliarder i nye fly, er der vel også penge til, at naboerne kan blive boende, og der etableres tålelige støjforhold.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Billund

Brandvæsenet pumper løs: Oversvømmelser rammer lufthavnsparkering

Leder For abonnenter

Hvad bilder ministeriet sig ind?

I 2014 besluttede et flertal i Folketinget, at man ville have 14 års dansk indsats i Afghanistan undersøgt med særlig vægt på det civilt-militære samarbejde. Forsvarsakademiet, Dansk Institut for Internationale Studier samt et konsulentfirma skulle står for opgaven, men nu viser aktindsigter til Berlingske, at man i Forsvarsministeriet langt hen ad vejen ikke var tilfreds med især en række kritiske passager i udkastet til den endelig rapport. 14 kritiske passager er enten blevet fjernet eller ændret, således at slutresultatet tegner et mere rosenrødt billede af den danske indsats i Afghanistan, end det oprindeligt var tiltænkt, inden Forsvarsministeriet kom med forslag til, hvor man skulle have slettelakken frem. Nu bliver der i denne verden helt generelt lavet alt for mange rapporter, men denne havde dog det ædle formål at orientere Folketinget om, hvad der var gået godt og skidt. En rimelig idé, skulle man synes, al den stund, at danske soldater sendes ud i livsfarlige missioner, ligesom det danske samfund bruger milliarder af kroner på disse opgaver. Men Forsvarsministeriet syntes åbenbart ikke, at det var nødvendigt for vores folkevalgte eksempelvis at få at vide, at et fælles sekretariat mellem Forsvarsministeriet og Udenrigsministeriet ikke fungerede. Ej heller skulle det frem, at velkendte indretninger som offentlige udbud, der på vores breddegrader er med til at forhindre korruption, faktisk gjorde det modsatte i Afghanistan. Folketinget er altså blevet forholdt væsentliger oplysninger, og det er en skandale, også selv om ministeriet meddeler, at man jo bare kom med forslag til, hvad der skulle ændres eller slettes. Den har man hørt før, og den bliver ikke mere sand af at blive gentaget. Denne sag vidner om, at Forsvarsministeriet og nogle ansatte der har haft mere travlt med at pleje eget ry og karrierer end at oplyse Folketinget sandfærdigt om, hvad der er foregået i Afghanistan. Det er ikke bare uhæderligt, det er at sætte sig over landets øverste parlamentariske forsamling.

Esbjerg

Video: Molboarbejde med massive vandmasser: Bilka-kryds oversvømmet da store regnmængder blev pumpet i ring

Annonce