Annonce
Haderslev

F-35 støj udløser ministerspørgsmål og beslutningsforslag

De mulige kompensationer til naboerne har udløst en del henvendelser til den ansvarlige minister. Nye Borgerlige vil have vurderet ejendomstabene.

SKRYDSTRUP: Nye Borgerlige vil pålægge regeringen, at naboerne til de kommende F-35 kampfly får vurderet værditabet på deres boliger.

Partiet har fremsat et forsalg til en folketingsbeslutning om kompensation for ejendomsværditab på grund af støj.

Ad materialet fra Nye Borgerlige fremgår det at "formålet med beslutningsforslag er at sikre, at regeringen foretager den nødvendige ændring af eksisterende lovgivning, så det bliver muligt at foretage en uvildig vurdering af ejendomsværditabet for de boligejere, der i dag kun kan vælge mellem støjsikring eller 70.000 kroner i kompensation, og derudover at sikre, at boligejerne bliver kompenseret for det reelle værditab".

Sideløbende er der landet en del spørgsmål på forsvarsminister Trine Bramsens (S) bord.

Annonce

Formålet med beslutningsforslag er at sikre, at regeringen foretager den nødvendige ændring af eksisterende lovgivning, så det bliver muligt at foretage en uvildig vurdering af ejendomsværditabet for de boligejere.

Nicolai Bro Jöhncke

Ændret støjbillede

Det lokale folketingsmedlem Jesper Petersen (S) har for eksempel stillet spørgsmål om det mulige støjniveau fra Fighter Wing Skrydstrup, indtil og efter F-35 holder sit indtog.

– Jeg stiller dem på baggrund af min fortsatte kontakt og dialog med naboer til flyvestationen og med naboforeningen, forklarer Jesper Petersen.

Spørgsmålene lyder:

”Ministeren bedes oplyse, i hvilket omfang, der i beregningerne, som ligger til grund for kompensationsmodellen vedrørende støj fra F-35-kampfly, er taget højde for mulig anvendelse af den sydlige, alternative start- og landingsbane og et ændret støjbillede i den forbindelse? ”

Og:

”I en årrække frem til det nye garageanlæg til F-35 er opført, vil terminalstøjen fra Skrydstrup Flyvestation være øget ved den midlertidige placering af flyene ved eskadrille 727 i flyvestationens sydøstlige ende. Ministeren bedes oplyse med hvilken styrke ejendommene i nærheden belastes af terminalstøj samt om disse forhold i ”mellemårene” kan siges at være omfattet af kompensationsmodellen?”

Venter på svar

Tidligere har MF Hans Christian Schmidt (V) har stillet to spørgsmål til ministeren på baggrund af henvendelser fra lokale borgere, som mener, de kommer i klemme i den model, som lige nu er udgangspunktet for kompensationerne.

Det samme har forsvarsudvalget formand Naser Khader (K) på baggrund af et brev fra naboforeningen.

Ministeren har ikke svaret på spørgsmålene endnu.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Annonce