Annonce
Varde

Fakta-butikken med landets mindste kundegrundlag har øget salget: Men overlever den?

Det er endnu for tidligt at konkludere, om Fakta i Agerbæk overlever. Bemærk at billedet er fra en anden Fakta-butik. Arkivfoto: Jørgen Outzen
Er det fremtiden at omdanne butikker i kæden Dagli'Brugsen til Fakta-butikker? Det kan i hvert fald øge salget, viser erfaringer fra Agerbæk. Men uproblematisk er det ikke.

Agerbæk: Der er ikke, hvad Coop hidtil har anset som tilstrækkeligt kundegrundlag for en Fakta-butik i Agerbæk. Der er cirka 1600 indbyggere i området, og der er også en købmandsbutik i byens midte.

Men noget måtte der gøres, da den hidtidige butik af typen Dagli'Brugsen havde problemer med vigende salg. Derfor blev butikken - imod de gængse regler for etablering af discountbutikker af typen Fakta - ændret til netop en Fakta-butik.

Det skete i begyndelsen af maj. Det er Kvickly Varde, der ejer butikken, og her kan man konstatere, at formålet med at skifte til discountbutik virkede. Der er i løbet af 2019 sket en stigning i salget i det butikslokale, som tidligere var Dagli'Brugsen.

- Salget har indfriet vores målsætning, siger Michael Thygesen, som er direktør i Kvickly Varde.

Det vil ret beset sige, at ændringen til discount er en succes med fremgang.

Annonce

Agerbæk

  • I Agerbæk Sogn er der 1595 indbyggere.
  • De fleste - flere end 1300 - bor i selve byen.

Flere Dagli'Brugser

Kvickly Varde ejer en række butikker, deriblandt Dagli'Brugser i Starup-Tofterup, Alslev og Sig. Men aktuelt er der ingen planer om at ændre nogle af disse til Fakta-butikker.

- Vi ved stadig ikke, hvordan bundlinjen bliver, siger Michael Thygesen.

Der skal nemlig mere salg til at skabe overskud i en Fakta-butik.

- Varerne er billigere, der er mindre avancer, siger Michael Thygesen om, hvorfor der som regel skal et pænt stort kundegrundlag til at etablere en Fakta-butik.

Man kan ikke sige helt konkret, hvor mange indbyggere der skal til en Fakta-butik. Det afhænger af konkurrencesituationen det pågældende sted - og selvfølgelig også trafik med mere.

Coop følger udviklingen

Men sikkert er det, at Coops Fakta med det mindste kundeunderlag altså blev etableret sidste år og står for en tilfredsstillende fremgang.

Det bliver selvfølgelig fulgt med interesse i Coop, som ikke er uvant med at omdanne Dagli'Brugsen til Fakta, men større butikker end den i Agerbæk.

- Men det er som regel SuperBrugsen, som omdannes til Fakta, fordi kundeunderlaget er større, siger kommunikationsdirektør i Coop, Jens Juul Nielsen.

Han oplyser, at Coop kigger mod Agerbæk med interesse, men at der her og nu ikke er planer om at omdanne helt små Dagli'Brugser til Fakta-butikker. Men det er selvfølgelig meget interessant, hvis bundlinjen også bliver god i Agerbæk.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Annonce