Annonce
Varde

Fakta-butikken med landets mindste kundegrundlag har øget salget: Men overlever den?

Det er endnu for tidligt at konkludere, om Fakta i Agerbæk overlever. Bemærk at billedet er fra en anden Fakta-butik. Arkivfoto: Jørgen Outzen
Er det fremtiden at omdanne butikker i kæden Dagli'Brugsen til Fakta-butikker? Det kan i hvert fald øge salget, viser erfaringer fra Agerbæk. Men uproblematisk er det ikke.

Agerbæk: Der er ikke, hvad Coop hidtil har anset som tilstrækkeligt kundegrundlag for en Fakta-butik i Agerbæk. Der er cirka 1600 indbyggere i området, og der er også en købmandsbutik i byens midte.

Men noget måtte der gøres, da den hidtidige butik af typen Dagli'Brugsen havde problemer med vigende salg. Derfor blev butikken - imod de gængse regler for etablering af discountbutikker af typen Fakta - ændret til netop en Fakta-butik.

Det skete i begyndelsen af maj. Det er Kvickly Varde, der ejer butikken, og her kan man konstatere, at formålet med at skifte til discountbutik virkede. Der er i løbet af 2019 sket en stigning i salget i det butikslokale, som tidligere var Dagli'Brugsen.

- Salget har indfriet vores målsætning, siger Michael Thygesen, som er direktør i Kvickly Varde.

Det vil ret beset sige, at ændringen til discount er en succes med fremgang.

Annonce

Agerbæk

  • I Agerbæk Sogn er der 1595 indbyggere.
  • De fleste - flere end 1300 - bor i selve byen.

Flere Dagli'Brugser

Kvickly Varde ejer en række butikker, deriblandt Dagli'Brugser i Starup-Tofterup, Alslev og Sig. Men aktuelt er der ingen planer om at ændre nogle af disse til Fakta-butikker.

- Vi ved stadig ikke, hvordan bundlinjen bliver, siger Michael Thygesen.

Der skal nemlig mere salg til at skabe overskud i en Fakta-butik.

- Varerne er billigere, der er mindre avancer, siger Michael Thygesen om, hvorfor der som regel skal et pænt stort kundegrundlag til at etablere en Fakta-butik.

Man kan ikke sige helt konkret, hvor mange indbyggere der skal til en Fakta-butik. Det afhænger af konkurrencesituationen det pågældende sted - og selvfølgelig også trafik med mere.

Coop følger udviklingen

Men sikkert er det, at Coops Fakta med det mindste kundeunderlag altså blev etableret sidste år og står for en tilfredsstillende fremgang.

Det bliver selvfølgelig fulgt med interesse i Coop, som ikke er uvant med at omdanne Dagli'Brugsen til Fakta, men større butikker end den i Agerbæk.

- Men det er som regel SuperBrugsen, som omdannes til Fakta, fordi kundeunderlaget er større, siger kommunikationsdirektør i Coop, Jens Juul Nielsen.

Han oplyser, at Coop kigger mod Agerbæk med interesse, men at der her og nu ikke er planer om at omdanne helt små Dagli'Brugser til Fakta-butikker. Men det er selvfølgelig meget interessant, hvis bundlinjen også bliver god i Agerbæk.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klima

Sorte næsehorn på vej tilbage

Danmark

Live: Både fagbevægelsen og arbejdsgiverne anbefaler at udbetale indefrosne feriepenge under coronakrisen

Annonce