Annonce
Sydjylland

FAKTA: Ti BR-butikker i Danmark må dreje nøglen om<br/>

Fætter BR-butikken i Bispensgade i Aalborg får lov at blive. Ti andre butikker i kæden lukker. Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Den skrantende legetøjskæde Top-Toy, som står bag kæderne Fætter BR og Toys "R" Us, lukker ti BR-butikker.

København. Nordens største legetøjskæde Top-Toy er ramt på økonomien og skal strømlines.

Selskabet meddelte fredag i sidste uge, man ville lukke op mod 100 butikker i Norden og Tyskland, og derudover skal der blandt andet skæres i hovedkontoret i Vallensbæk og Hongkong.Samlet står 450 til at miste jobbet. De 180 er i Danmark.Fredag meddelte selskabet, at man lukker ti BR-butikker i Danmark. Der vil fortsat være 87 BR-butikker tilbage i Danmark. Top-Toy driver i dag 226 BR-butikker samt 72 Toys "R" US-varehuse i Norden.Kæden omsatte i seneste regnskabsår for lidt mere end tre milliarder kroner.Se hvilke butikker der lukker her: * BR Herlev* BR Hellerup* BR Vejle* BR Kolding* BR Holbæk* BR Søborg* BR Middelfart* BR Tønder* BR City-Vest Århus* BR Magasin ÅrhusKilde: Top-Toy./ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kan vi i det mindste få ærlig kommunikation?

Det lover simpelt hen ikke godt for regeringens troværdighed. I ni ministerier har man skiftet kommunikationschef efter valget. I syv tilfælde er der blevet ansat en kommunikationschef, der træder ind ad døren med et cv præget af tætte personlige eller politiske relationer til den socialdemokratiske minister, der netop har sat sig til rette i ministerkontoret. Der er tale om tidligere personlige rådgivere, valgkoordinatorer og politisk frivillige i valgkampe. Det er dog et tilfælde, insisterer regeringen. Et helt ufatteligt tilfælde, fristes man til at tilføje. Alt er gået rigtigt til. De bedste er valgt, i hvert eneste tilfælde. Og ministrene har overhovedet ikke blandet sig. Hedder det sig. I Danmark er embedsmandskorpset ikke politisk udpegede. Der er godt nok en tendens til, at politikere omgiver sig med flere og flere rådgivere, men kommunikationschefer i ministerier er ikke rådgivere. De er embedsmænd, de arbejder for staten og dermed for borgerne. De får løn af statskassen. De er ikke socialdemokrater eller noget andet - de er upolitiske. Det er derfor, at ansættelserne af de syv kommunikationschefer stikker sådan ud. Det er derfor oppositionen - ført an af Ole Birk Olesen, Liberal Alliance, i en stadig mere og mere kontant retorik insisterer på at få svar fra ministrene på spørgsmålet: Er alt gået rigtigt til? Man forstår den stigende irritation, som bortforklaringerne fortsætter. Det er en dybt beklagelig udvikling. Det er muligt, at politikere har brug for mere og mere politisk rådgivning, og derfor har behov for politiske rådgivere. I så fald er det rådgivere, de skal ansætte, og det skal selvfølgelig ske transparent for alverden. Stå ved det, tag det efterfølgende politiske slagsmål i Folketinget, for ærligt talt vil det være en kamp, der er til at klare. Uanset hvad der siges lige nu på tværs af folketingssalen, vil den næste regering formentlig ansætte endnu flere politiske rådgivere, end denne har gjort. Sådan er trenden. Men vær dog ærlig. Drop skuespillet. Hellere politisk udvalgte kommunikationschefer end fordækte udnævnelser, der skaber tvivl om afsenderen på de budskaber, som vil komme ud af samtlige ministerier de kommende år.

Annonce