Annonce
Indland

Falcks fremtid usikker i Region Midtjylland

Regionsrådsformand Anders Kühnau (nr. to fra højre) tager debatten om Falcks fremtid i Region Midtjylland op i regionsrådet. Arkivfoto Jørgen Kirk

Region Midtjylland skal næste år lave et nyt udbud af ambulancedriften, og det nuværende samarbejde med Falck kommer under overvejelse ifølge regionsrådsformand Anders Kühnau (S).

1. Anders Kühnau, hvad tænker du om Falck-sagen og den måde, som ambulanceselskabet har arbejdet på at få Bios ud af Region Syddanmark?

- Det er alvorligt, at Falck som virksomhed har forsøgt at begrænse konkurrencen. Derfor er det også vigtigt for mig at drøfte den med regionsrådet, inden jeg melder ud, hvordan Region Midtjylland forholder sig til spørgsmålet.

2. Har sagen givet dig overvejelse om Falcks fremtid i Region Midtjylland, når det næste udbud kommer i 2020?

- Hvis du spørger til, om vi kan udelukke Falck som kommende udbyder, så er juraen på området klar: En tilbudsgiver kan ikke udelukkes i mere end to år fra at deltage i et udbud. Den toårige periode er udløbet og vil også være det, når Region Midtjylland skal i nyt udbud i 2020 - med virkning i 2021. Men det er klart, at hele sagen vil indgå i de overvejelser, vi har i forhold til, om vi vil hjemtage opgaven. Vi har allerede hjemtaget driften af fire akutlægebiler og etablerer i løbet af sommeren tre ambulanceberedskaber. Her har målet netop været at give nogle flere valgmuligheder på et marked, der savner konkurrence. Vi har også mulighed for at hjemtage yderligere ambulanceberedskaber inden næste udbud, og dette vil indgå i drøftelsen af sagen i regionsrådet i næste måned.

3. Tror du, at regionen kan løse den med samme kvalitet, som Falck har leveret?

- De menige reddere fra blandt andet Falck yder hver dag en god og kvalificeret indsats for patienterne. Jeg er sikker på, at regionalt ambulancepersonale også vil gøre det.

4. Region Midtjylland hjemtog nogle ambulancer sidste år, hvilke erfaringer har regionen fået ud af det?

- Beslutningen om hjemtagningen blev truffet sidste år, men driften af de regionale ambulancer påbegyndes først 1. september i år. Vi startede egen drift af akutlægebiler fra 1. december 2018, og erfaringerne herfra er gode. Det er en flok dedikerede medarbejdere, vi har fået, og det giver god værdi til regionen selv at have ambulancereddere ansat.

5. Vil der kunne være nogen økonomisk fordel ved at hjemtage hele ambulancedriften?

- Det er endnu for tidligt at sige, men det er noget af det, vi vil have fokus på, når vi har fået egentlige driftserfaringer med de første ambulancer.

6. I så fald Region Midtjylland siger nej til at fortsætte samarbejdet med Falck, hvad bliver de største udfordringer for regionen til at finde en afløser?

- Uanset hvad der sker med Falck, er det afgørende, at der er mulighed for at etablere sig som virksomhed på ambulanceområdet, og jeg vil arbejde for, at regionsrådet sikrer nogle gode rammevilkår for dette i forbindelse med et kommende udbud, så der opnås konkurrence. Regionerne har i fællesskab udarbejdet en rapport med anbefalinger til, hvad regionerne skal gøre for at sikre konkurrence på ambulancemarkedet. Region Midtjylland kommer til at følge mange af disse anbefalinger. Samtidig er det en mulighed i yderligere omfang at etablere regional ambulancedrift.

Annonce

Ambulanceleverandører i Region Midtjylland

Region Midtjyllands nuværende kontrakter med ambulanceleverandørerne Falck, Responce (ejet af Falck) og Samsø Redningskorps udløber 30. november 2021.Regionen har mulighed for at hjemtage ambulanceberedskaber i løbet af de nuværende kontrakter, og regionsrådet besluttede i maj sidste år at hjemtage tre ambulanceberedskaber i henholdsvis Randers, Aarhus og Horsens. De begynder 1. september 2019.

Region Midtjylland har også en kontrakt med Falck om akutlægebiler, og i forbindelse med seneste udbud af disse, besluttede regionsrådet at hjemtage fire ud af ni akutlægebiler. De fire regionale akutlægebiler begyndte 1. december 2018 i Aarhus, Grenaa, Randers og Horsens.

Næste udbud af ambulancetjenesten gennemføres i 2020.

Kilde: Region Midtjylland

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Penta Advokater lukker kontoret i Bramming

Leder For abonnenter

Ordnet Brexit er langtfra sikret

Torsdag var der grund til at drage et lettelsens suk, da den britiske premierminister Boris Johnson på Twitter meddelte, at der var forhandlet en aftale på plads om Brexit. Det er godt nyt ikke blot for Storbritannien, men også for alle os andre. EU-Kommissionens formand, Jean-Claude Juncker, bekræfter, at parterne er blevet enige om en aftale, han betegner som retfærdig og balanceret aftale for EU og for Storbritannien. Naturligvis er det grundlæggende trist, at briterne nu er på vej ud af det europæiske fællesskab. Om det på sigt vil være en fordel for nationen kan der også sættes et stort spørgsmålstegn ved. Det sagt er der dog grund til at glæde sig, fordi skilsmissen nu forhåbentlig kan gennemføres i mindelighed. Det modsatte kunne have medført omfattende kaos med nye handelsbarrierer i Europa. Markedet reagerede da også prompte på meldingen, der fik kursen på det britiske pund til at stige. Dog er det forhastet allerede nu at glæde sig over udsigten til et ordnet Brexit. Om britisk politik kan man kun forudsige, at den er uforudsigelig. Johnsons forgænger som premierminister, Theresa May, fik jo ligeledes forhandlet sig til rette med EU for blot efterfølgende at blive ydmyget i det hjemlige parlament. Man kan frygte, at det scenarie gentager sig. Den britiske regerings nordirske støtteparti har allerede vendt tommelen ned for aftalen. Hos de øvrige partier er velviljen over for Boris Johnson samtidig uhyre begrænset. Måske kan lysten til at smække premierministeren en politisk lussing vise sig større end den sunde fornuft, som en aftale ville være udtryk for. Den danske regering har nærlæst aftalen. Efter det forklarede statsminister Mette Frederiksen, at hun er villig til at strække sig meget langt for at få tingene på plads. Man kan kun håbe, at samme besindighed vil indfinde sig i parlamentet i Westminster Palace. Sikkert er det imidlertid ikke. Så nok er EU og Storbritannien nået et nødvendigt skridt videre. Men i mål er vi ikke.

Annonce