Annonce
Billund

Familie glemte kamera hos bager: Efterlysning på Facebook er delt 2000 gange

Billund Bageri afventer stadig, om ejerne af kameraet dukker op før eller siden. Arkivfoto: Kristina V. Skjoldborg
Trods mange Facebookdelinger er der fortsat ingen lyd fra familie, som glemte et kamera i Billund Bageri tidligere på måneden.

Billund: Bageren i Billund har virkelig fået elektronisk hjælp, siden der 17. juni blev lagt en efterlysning på Facebook.

Nogle dage forinden havde en familie således glemt et kamera af mærket Sony i lokalet, og indtil videre er opslaget delt over 2000 gange.

Lige lidt har det dog indtil videre hjulpet, fortæller Julie Mikkelsen, som arbejder hos bageren og netop ekspederede familien den pågældende dag.

- Jeg har ikke kigget billederne på kameraet igennem, men de er fra Danmark, og jeg er ret sikker på, at de er københavnere, siger ekspedienten.

Bagerpersonalet har dog ikke andre ledetråde end kameraet selv at gå ud fra, og så længe der ikke er bid på Facebooktråden, kan de ikke gøre meget mere.

- Vi beholder kameraet, til det måtte komme i de rette hænder, og jeg kan jo genkende dem, hvis de dukker op, siger Julie Mikkelsen, som selv havde troet, at de mange opslagsdelinger ville ende hos kameraets ejere.

Det er første gang i ekspedientens bagertid, at der er blevet glemt noget så tilsyneladende værdifuldt. Normalt er det ifølge hende væsentligt billigere ting som for eksempel drikkedunke, kunder har efterladt.

Annonce

Jeg har ikke kigget billederne på kameraet igennem, men de er fra Danmark, og jeg er ret sikker på, at de er københavnere.

Julie Mikkelsen, bagerekspedient

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener: Udskriv en dosis sund fornuft i en fart

Udeblivelser er et regulært problem i sundsvæsenet. Fordi det er spild af de trængte velfærdsressourcer, når både højt specialiseret personale og dyrt udstyr må vente forgæves på en patient, der ikke dukker op på det afsatte tidspunkt. Derfor er det helt og aldeles håbløst, at et ufleksibelt system tidligere på året betød, at en succes på Kolding Sygehus måtte lægges i graven. Succesen var et forsøg, der gav patienter med en henvisning mulighed for selv at booke en tid til skanning fremfor blot at få stukket systemets tid ud. Forsøget fik antallet af udeblivelser til at falde fra i gennemsnit 14 om ugen til fire. Det viste sig nemlig, at fleksibiliteten betalte sig. At det for patienterne gjorde en forskel. Helt banalt i form af muligheden for at kunne booke en tid, som passede ind med øvrige gøremål. Og sikkert også i form af øget ansvarlighed. En tid, man selv har booket, er svær at udeblive fra. Et sådant forsøg skulle selvfølgelig ikke bare fortsætte, men bredes ud. Ikke bare til andre afdelinger på Kolding Sygehus, men på alle sygehuse. Skulle man tro. Men sundhedsloven er firkantet, og den foreskriver, at patienter skal have en konkret tid i hånden tre dage efter henvisningen. Altså levner loven ikke plads til patientens egen booking. Derfor døde forsøget. Trods et resultat, der uomtvisteligt var positivt for både patienter og sundhedsvæsen. Region Syddanmark skubber på for at få lov til at genoptage forsøget. Ros for det. Forsøget er i sin essens et eksempel på et sundhedsvæsen, der er til for borgerne og ikke det omvendte. Det bør derfor være en formsag for Sundheds- og Ældreministeriet at finde en gangbar vej gennem egne regler og bureaukrati, så patienterne igen kan tages med i planlægningen. Sundhedsloven sikrer vigtige patientrettigheder. Det er godt, og historien viser, at det er nødvendigt. Men det er et sygt sundhedsvæsen, der kvæler gode tiltag i et stift bureaukrati. Må sundhedsministeren reagere hurtigt: Der er brug for en dosis sund fornuft i en fart.

Esbjerg

Fødevarekontrol: For gammel frugt koster Brugsen i Bramming bøde på 30.000 kroner

Annonce