Annonce
Esbjerg

Fanø går ind i kampen mod kræft: Stafet For Livet kommer til øen

Fanø skal for første gang være med i Stafet For Livet. Arrangementet skal vise, at øen står sammen i kampen mod kræft. Arkivfoto: Martin Ravn
Fanø skal kridte skoene til den helt store spurt, når Stafet For Livet hopper på færgen. For første gang nogensinde kommer stafetten nemlig til Fanø, og det bliver et døgn i kampens og sammenholdets tegn.

Fanø: Løbeskoene skal pudses og smilene findes frem. Stafet For Livet lægger nemlig vejen forbi Fanø til et arrangement i livsglædens tegn.

Her gælder det ikke om at komme først men om at gøre en aktiv og fælles indsats i kampen mod kræft. Dagen skal give støtte og opbakning fra venner, familie og kollegaer til alle, der er berørt af kræft.

Arrangementet har ikke tidligere fundet sted på Fanø, men nu skal også fanøboerne mærke et strejf af projektets stjernedrys - nemlig sammenholdet.

- Vi vil gerne have Stafet For Livet til Fanø, da kræft desværre også rammer mange her i lokalområdet. Det er oplagt, at få Stafet For Livet til Fanø, så vi sammen kan gøre en forskel mod kræft, siger projektkonsulent ved Kræftens Bekæmpelse Nicholas Caron.

Annonce

Stafet For Livet

Kræftens Bekæmpelse inviterer til informationsmøde den 14. november klokken 16.00-18.00 i Sundhedshusets kantine, Vestervejen 1, Fanø.

Ønsker du at deltage i informationsmøde, skal du kontakte Nicholas Caron, projektkonsulent for Stafet For Livet hos Kræftens Bekæmpelse, på ncaron@cancer.dk eller direkte på 30 65 10 09.

En fælles kamp

Stafet For Livet skal give personer berørt af kræft en følelse af, at de ikke er alene i kampen mod kræft. Derfor er det et døgn med holdaktivitet, underholdning og selvfølgelig oplysninger om sygdommen. Det kan virke som lang tid, at man skal deltage i en stafet i 24 timer, men døgnet skal symbolisere, at kræft aldrig sover. Samtidig skal de understøtte, at kræftpatienter kæmper mod sygdommen hele døgnet rundt, og derfor holder Kræftens Bekæmpelse også gang i stafetten om natten. På den måde kommer sammenholdet også til syne i stafetten.

- Det fantastiske ved Stafet For Livet er, at man i fællesskab er med til at slå hul på det tabu, som ofte er forbundet med kræft. Ved stafetterne er der plads til åbenhed, fordi der både er tidligere og nuværende kræftpatienter, pårørende og bare almindelig interesserede, der ønsker at give en hånd med i kampen mod kræft og deltage i fejringen af livet, siger Nicholas Caron.

Stafet For Livet er et arrangement for alle, hvor du selv bestemmer, om du kridter skoene til en spurt eller blot en hyggelig gåtur.

Eftersom det er første stafet for Fanø, inviterer Kræftens Bekæmpelse i første omgang til informationsmøde den 14. november. Her kan du høre meget mere om Stafet For Livet.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce