Annonce
Esbjerg

Fanø har taget principiel kamp: Nu fjernes forlist Hvide Sande-kutter i 11. time

RI 524 "James Robert" som den så ud i januar. I dag er det ikke meget tilbage ovenvande af kutteren, hvis vrag dog fortsat udgør en sikkerhedsrisiko, indtil det bliver fjernet. Foto: Ren Strand Fanø
Udvalgsformand kalder det for en vigtig sejr, at vestjysk skibsvrag nu fjernes fra kysten, uden at det kommer til at koste Fanø-borgerne skattepenge.

Fanø/Hvide Sande: Den forliste kutter RI 524 "James Robert" nåede at fejre et halvt års jubilæum som forlist ud for kysten på Fanø. Men nu, godt seks måneder efter, at kutteren drev i land efter en brand om bord i januar, sker der noget. Torsdag 25. juli påbegyndes arbejdet med at fjerne det efterhånden ituslåede skib, der stammer fra Hvide Sande, fra kysten.

- Vi var i den prekære situation, at ingen af de myndigheder, der normalt tager sig af den slags, ville få det fjernet. Derfor har vi måttet gøre det for egen risiko, siger kommunalbestyrelsesmedlem i Fanø Kommune og formand for erhvervs- natur og teknikudvalget Christian Lorenzen (K).

12. juli indvilligede forsikringsselskabet, der har ansvaret for kutteren, i at stå for at fjerne resterne af det efterhånde noget forvitrede vrag. Men det skete ikke, før Fanø Kommune sendte en presbold af sted, hvor man truede med polititanmeldelse og med selv at foretage oprydningen for forsikringsselskabets regning.

Annonce

Heldigt badevejr

I det halve år, der er gået, siden skibet forliste, har det været en kamp mod uret om at få vraget fjernet, og Christian Lorenzen siger, at fjernelsen sker i 11. time. Han og resten af kommunalbestyrelsen samt foreningen Ren Strand Fanø har været bekymret for den sikkerhedsrisiko, som et vrag i svømmeafstand fra kysten udgjorde, når der kommer badende turister.

- Held i uheld, så har der ikke været mange badedage indtil nu. Vores mål har været at få vraget fjernet, inden der kommer seriøse mængder af turister, som skal bade i området, siger han.

Christian Lorenzen kalder den kamp, som kommunalbestyrelsen har taget, for principiel og vigtig for andre kystkommuner.

- Jeg og de andre medlemmer i kommunalbestyrelsen er valgt til at passe bedst muligt på skatteborgernes penge. Hvis vi selv havde betalt for at få vraget fjernet, havde vi ikke vundet noget - så havde vi åbnet en ladeport for, at hvis noget lignende sker i fremtiden, så vil ejere eller forsikringselskaber henvise til, at kommuner i denne sag selv har betalt for at fjerne et vrag, siger han.

Fjernes i denne uge

Torsdag begynder et entreprenørfirma at suge sand væk omkring kutteren, og fredag regner man med at kunne hale vraget i land. Hvis ikke det kan lade sig gøre, vil man findele kutteren på stedet og bjærge vragdelene i land.

RI 524 "James Robert" begyndte at tage vand ind 11. januar ud for Hvide Sande, hvorefter besætningen blev reddet fra kutteren, som dog ikke sank, men drev mod syd.

To dage senere blev to besætningsmedlemmer, heriblandt skipperen, sat om bord for at få skibet i havn i Esbjerg. Der opstod dog brand på "James Robert", og besætningen måtte for anden gang i løbet af én weekend reddes væk fra kutteren.

Det brændende skib drev i land ved Fanø, hvor det efterfølgende er tømt for forurenende diesel og olie. Siden har RI 524 ligget og er blevet nedbrudt i brændingen, og det har sendt vragdele ind på stranden til stor gene for de lokale.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Drop skattemur for virksomheder

Skatteminister Morten Bødskov (S) pønser på at indføre en skat på, at virksomhedsejere overdrager aktierne i deres selskaber til en erhvervsdrivende fond - ofte i stedet for et traditionelt generationsskifte. Og det kan med det samme slås fast, at det er en ualmindelig dårlig idé. I Danmark har vi en mangeårig tradition for netop at drive selskaber i disse fondskonstruktioner, hvor aktierne fra ejerens holdingselskab skattefrit overdrages til en nystiftet erhvervsdrivende fond, og selskaber som Danfoss, A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk, Lundbeck, Carlsberg og Grundfos drives netop efter denne model. Det er aldeles uvist, hvad der foregår i skatteministeriet, for forslaget er en del af udspil, der netop skulle lokke flere virksomhedsejere til at overdrage deres livsværk til erhvervsdrivende fonde, og det skorter heller ikke på eksperter, der slår fast, at vedtages Bødskovs forslag, bliver der ikke oprettet flere af den slags ejerkonstruktioner. Til Børsen siger indehaveren af Linak Bent Jensen, at han i en tid har overvejet at overdrage sine aktier til netop en erhvervsdrivende fond, men vedtages dette forslag, sker det helt sikkert ikke. De erhvervsdrivende fonde har vist sig anvendelige i Danmark, hvor mange selskaber konkurrerer globalt. Drives virksomheden gennem en erhvervsdrivende fond, sikrer man sig eksempelvis mod at blive købt af kapitalfonde og andre kortsigtede interesser. Man kan også sikre, at hovedsæder og dermed arbejdspladser bliver i Danmark, og det har mange virksomhedsejere interesser i. Så store, at de donerer hele eller dele af deres familieformuer uden at få en krone for det. Således har eksempelvis stifteren af Blue Water Shipping i Esbjerg, Kurt Skov, for ikke så lang tid siden givet 75 procent af aktierne i sit livsværk til en erhvervsdrivende fond, hvilket sikrer, at virksomhedens hovedsæde skal ligge i Esbjerg samt at virksomheden ikke kan blive opkøbt. Vi må håbe, at et erhvervsvenligt flertal i Folketinget får retvist skatteministeren.

Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Annonce