Annonce
Esbjerg

Fanøs el-færge til 80 mio. kroner har fået sit navn - og det skal man nok lige vænne sig til

El-færgen har fået navn. Klik på billedet og se navnet - og læs artiklen om, hvor det specielle navn kommer fra, og hvad det betyder? Foto: Fanølinjen
Klik på billedet og se navnet - og døm selv: Hvor meget el-færge og fremtidsmusik er der i navnet til Fanølinjens første færge uden dieselmotor?

Fanø/Esbjerg: Så har Fanø fået en lille ny. Hun hedder Grotte, og hun er længe ønsket og skal nok blive et kært barn på Fanø.

Grotte er den helt ny el-færge, som sætter skruen i vandet mellem Esbjerg og Fanø i sensommeren 2021. Det skal betyde kortere ventetider ved færgen i Nordby og Esbjerg, og lige så korte bilkøer  - er håbet.

Grotte med el-motorer bliver en rigtig hip og moderne søster til Menja og Fenja.

Annonce

Og nu har søsteren altså fået et navn: Grotte.

Selv om det navn vel af de fleste forbindes med et sort hul, så venter der skibet en lys fremtid med dens el-motorer, som ventes at blive fremtidens klimavenlige drivkraft for skibe, biler og måske fly.

Navnet Grotte er selvfølgelig ligesom navnene på de to dieseldrevne færger Menja og Fenja hentet fra den nordiske mytologi.


Særligt spændende er det, at det er på det tidspunkt, at batterier og motorer monteres.

Fra artiklen


Navnet Grotte er nemlig hentet ud af de gamle nordiske historier. Her havde de to jættepiger, Fenja og Menja, enorme kræfter. De malede guld og gode tider på deres kværn, Grotte.

Historien bag navnet

Søkongen Mysing nedkæmpede dog Kong Frode, og da han handlede med salt, tog han de to jættepiger med sig og tvang dem i stedet til at male salt på kværnen. Sagnet siger, at Grotte ligger et sted på havbunden og maler videre – og at det er derfor, at vandet i havet er så salt.

Navnet er nu svejset/loddet på skibssiden, som stadig ser noget mishandlet ud, men det kan en sandblæsning og en god gang maling gøre meget ved.

Efter planen skal færgens skrog sejles fra det polske værft til værftet i Hvide Sande lige omkring nytår. I Hvide Sande vil alle de tekniske installationer blive monteret

Særligt spændende er det, at det er på det tidspunkt, at batterier og motorer monteres. Dermed vil Molslinjen og Fanølinjen være klar til at sejle ind i fremtiden med linjens første eldrevne færge.

Annonce

Oplades ved hvert anløb i Esbjerg

Ligesom sine søstre vil Grotte kunne tage 32 personbiler og 300 passagerer.

Færgen får også samme motorkraft som diesel-søstrene, nemlig  735 KW.

Men så skal færgens batterier lades op, og det sker hver gang den er i Esbjerg - altså efter hver dobbelttur.

Grotte får plads i Esbjerg, og den skal ligge i færgelejet, hvor opladningsstationen også kommer til at være. Opladningen af færgens batterier tager otte minutter, så det klares, mens den er i havn og beholder så sin plads i fartplanen.

Anlægsudgifter er rigtigt nok færge og land-installationer fordelt 80-20 cirka.

Elmotoren vil ikke betyde, at færgen sprinter eller planer henover havet mellem Esbjerg og Fanø. Overfartstiden bliver den samme som i dag, og det gælder også skibets længde på små 50 meter.

Prisen for det formentlig største el-drevne skib i Esbjerg Havn - og helt sikkert i Fanøs - med  det løse bliver cirka 100 millioner kroner. Heraf koster færgen Grotte 80 millioner , mens 20 millioner bruges på de landbaserede anlæg.

Annonce
Esbjerg For abonnenter

Fordobling af omstridt parkeringshus ved sygehuset i Esbjerg vedtaget på byrådsmøde: Blot fem politikere sagde nej

Danmark

Mandagens coronatal: Fortsat under 100 indlagte - 17 i respirator

Sydjylland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Annonce
Annonce
Annonce
Esbjerg

Asbjørn lå død i 104 minutter på et skib i Nordsøen: Nu modtager hans kolleger international hæder for deres heltemod

Erhverv For abonnenter

Efter blodprop og rekrutterings-problemer: Kendt kædebutik lukker og slukker i butikscenter

Kolding

Miljøstyrelsens rådgiver sår ny tvivl om Marina City: Kommunen har ikke gjort det godt nok

Esbjerg

Vanvittig kørsel: 83 snuppet i fartkontrol - højeste hastighed målt til 144 km/t på landevej

Kolding

Efter kritik af miljøberegninger: EL kræver fuldt stop for Marina City

Aabenraa For abonnenter

Efter tre års ventetid: Nu er der håb for de tissetrængende

Esbjerg

Efter sparekniv: Kan det passe at landets femtestørste by vender ryggen til denne gruppe sårbare unge

Sydjylland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Sønderborg For abonnenter

Bosnier kæmper mod udvisning: Stjal tjenestepistol og pegede den mod betjent

Danmark

Nu bliver køreprøven dyrere: Fremtidens nye bilister skal betale for mere politiarbejde - og det undrer kørelæreres forening

Esbjerg

70-årig gik fra sin bopæl og blev efterlyst: Er nu fundet i god behold

Varde For abonnenter

Line Berner: Derfor var jeg alligevel nødt til at trække mig som Venstre-kandidat

Billund

Socialdemokratiet har fundet afløseren for Troels Ravn: Skriver valgt uden modkandidater

Annonce