Annonce
Esbjerg

Fanøs ferieparadis skal være bilfrit

Venstre fremlagde til mandagens byrådsmøde et forslag om bilfri zone i Sønderho. Et enigt byråd sendte det til behandling med enkelte kommentarer. Arkivfoto: Ditte Irene Knudsen
På mandagens byrådsmøde på Fanø fremlagde Venstre et forslag om, at Sønderhos bymidte skulle være bilfri. I første omgang er der tale om en forsøgsordning.

Fanø: Sønderhos bymidte, der er sammensat af smalle veje, skal være bilfri. Sådan lød det fra Venstre på byrådsmødet mandag aften. Viceborgmester Erik Nørreby (V) påpeger vejenes struktur som en del af grunden til, at der er grundlag for at anlægge en bilfri zone i Sønderho.

- Mange gader er så smalle, at man ikke kan passere hinanden. Andre steder kan man slet ikke komme forbi, siger han.

Det er samtidig det øgede pres, det stigende antal biler på Fanø har lagt på byens gader, der er årsag til forslaget. Ifølge Erik Nørreby kommer der nemlig flere og flere turister til Fanø og derved Sønderho. For Venstre handler det dog ikke om, at man ikke vil have flere biler til Fanø.

- Man skal selvfølgelig have lov til at tage sin bil med til Fanø, men skal der være plads til alle, så må man holde bilerne udenfor byen, siger Erik Nørreby.

Annonce

Lignende idéer

Forslaget, der blev behandlet på Erhvervs- natur og teknikudvalget i marts, omhandlede en udvidelse af gågaden i Sønderho. Det ville påvirke cyklisterne, da man ikke må cykle på en gågade Derfor har Venstre i denne omgang valgt at arbejde med en decideret bilfri zone.

Forslaget fra marts måned havde ikke inddraget muligheder for parkering i og uden for Sønderho. Det har Venstre inddraget i det nye forslag.

Udvidelse af gågaden

I marts behandlede Erhvervs-, natur- og teknikudvalget et forslag om udvidelse af gågaden i Sønderho. Forslaget nåede dog aldrig videre, da et flertal stemte imod.

Inden forslaget nåede udvalget, havde borgmester Sofie Valbjørn (Alt) afholdt et møde med Sønderho Borgerforening. De var dengang bekymrede for, at Dagli'Brugsen Sønderho skulle blive fanget i en bilfri zone, men de var åbne for en forsøgsordning.

For Merete Engsted (Fanø Lokalliste), der er byrådsmedlem og formand for Sønderho Borgerforening, er det vigtigt, at man arbejder med parkeringsforholdene i byen.

- Hvis de ikke har et sted at parkere bilen, så får vi dem ikke til at stille bilen og gå, sagde hun til byrådsmødet mandag.

Erik Nørreby påpeger, at man er i gang med at undersøge parkeringsforholdene i og uden for Sønderho.

Forsøgsordning i maj

Til en start foreslår Venstre en forsøgsordning, men inden da skal et borgermøde finde sted i Sønderho. Borgerne skal nemlig have indflydelse på, hvordan zonen skal udfolde sig. Venstre anbefaler, at forsøgsordningen starter 1. maj 2020, men er åbne overfor, at det kan være nødvendigt med flere forsøg, før man finder den rigtige form.

På byrådsmødet mandag valgte et enigt byråd at behandle forslaget med den ændring, at der skal foreligge grundigt og konkret arbejde inden, man indkalder til borgermøde.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Sydjylland

Flertal vil skrotte succesfuld hjertestop-ordning: Peger i stedet på gratis alternativ

Annonce