Annonce
Kolding

Fem store varebiler stod i flammer på Venusvej: Politiet efterforsker årsagen

I øjeblikket er der ikke noget, der tyder på, at der skulle være sket en forbrydelse, men det kan ændre sig, når politiet får svar på brandundersøgelserne.

Kolding: Sydøstjyllands Politi efterforsker i øjeblikket, hvorfor fem store varebiler natten til mandag pludselig stod i flammer på Venusvej 15.

Det fortæller Finn Ellesgaard Nielsen, vicepolitiinspektør og leder af Patruljecenter Syd.

- På nuværende tidspunkt er der ikke noget, der tyder på en forbrydelse. Men det kan være svært at se med det samme. Lige nu venter vi på undersøgelserne, der kan give et svar, siger Finn Ellesgaard Nielsen, der fortæller, at tre biler brændte ud og to blev reddet.

Annonce

Overtændte biler

Brandvæsenet blev tilkaldt til stedet natten til mandag klokken 00.49. Her kunne de ifølge indsatsleder Jan Riis konstatere, at der var ild i fem store varebiler et stykke fra bygningerne.

- Vi sætter ind fra den ene side med noget højtryk for at redde den ene bil, der var en lastbil. Det lykkes, men de andre varebiler brænder ud, fordi de var overtændt. Det vil sige, at de var omspændt af flammer, siger Jan Riis, der fortæller, at han ikke kan oplyse mere om brandårsagen, da det ligger i politiets hænder at finde ud af, hvad der er sket.

Ud over varebilerne gik der ikke ild i andet.

- De stod heldigvis uden for indhegningen, så de stod helt for sig selv, siger indsatslederen.

JydskeVestkysten har talt med virksomheden Bache A/S, der har adresse på Venusvej 15. Virksomheden oplyser, at tre af bilerne tilhørte dem, og at branden er meldt til både forsikring og politi. De ønsker dog ikke at kommentere yderligere, så længe sagen verserer.

TrekantBrand måtte rykke ud til bilerne, der stod i flammer. Arkivfoto: Torben Glyum
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce