Annonce
Esbjerg

Fem til deling: Esbjerg og Varde bliver overset i stort udspil om nye ladestandere til elbiler

Sydvestjylland bliver stort set forbigået i fordelingen af de nye ladestandere. Det viser en skitse fra transportministeriet. Arkivfoto: Martin Franciere
Regeringens nye transportudspil indeholder store planer om nye ladestandere til elbiler over hele Danmark – bortset fra Esbjerg, Varde og Sydvestjylland, der nærmest bliver helt overset i de første fordelingsskitser. Esbjergs borgmester er lige dele rystet og vred.

Esbjerg Kommune: En halv milliard offentlige kroner. Det er, hvad S-regeringen i sit udspil til en infrastrukturplan frem mod 2035 foreslår at bruge på nye ladestandere til elbiler langs motorvejsnettet i hele Danmark.

Udspillet, der blev præsenteret torsdag, indeholder over 600 nye ladestandere til elbiler. De skal sikre, at vi alle, uanset hvor vi bor, får god og nem adgang til ladeinfrastrukturen, lyder forklaringen fra transportminister Benny Engelbrecht (S).

Fordeling af nye ladestandere til elbiler i regeringens transportudspil, der blev præsenteret torsdag klokken 12.00. Illustration: Transportministeriet

Ikke desto mindre bliver Esbjerg og Sydvestjylland stort set forbigået i fordelingen af de nye ladestandere. Det viser en skitse fra transportministeriet. Heraf fremgår det, at der kun er placeret fem nye ladepladser omkring Esbjerg og Varde. Til sammenligning er der i udspillet skitseret op mod 60 nye ladestandere omkring Middelfart, 52 nær Vejle, 46 i Aabenraa, 14 ved Holstebro, 14 på Lolland-Falster og otte i Frederikshavn.

Annonce

Beskæmmende skævvridning

Det vækker skarp kritik fra Esbjergs borgmester Jesper Frost Rasmussen (V).

- Jeg er rystet over, hvor skævt udspillet er. Det er beskæmmende, at de kun vil placere fem ladepladser et eller andet sted mellem Esbjerg og Varde og mener, at det er tilstrækkeligt til at dække hele det sydvestjyske område. Jeg formoder, at vi skal have hele Danmark til at konvertere de konventionelle biler til elbiler, og ikke kun bilisterne i trekants- og hovedstadsområdet, siger Jesper Frost Rasmussen og fortsætter:

- Desuden er vi en stor turistdestination, og nye ladepunkter er derfor ikke kun vigtigt, hvis vi skal have vores egne borgere til at skifte til elbiler. Det gælder os alle dem, der kommer for at besøge os.

Jesper Frost Rasmussen er borgmester i Esbjerg Kommune. Foto: Jacob Schultz

Den præcise placering af de nye ladepunkter til elbiler skal nu forhandles med Folketingets øvrige partier, og derfor håber og tror Jesper Frost Rasmussen, at fordelingen af de nye ladestandere bliver lavet væsentligt om, inden den vedtages.

- Ellers vil der i hvert fald være tale om endnu en markant skævvridning af Danmark, mener borgmesteren.

Infrastruktur til ladestandere

Regeringen afsætter i det nye transportudspil en ramme på 0,5 milliarder kroner frem mod 2030 for at understøtte udrulningen af ladestandere. Ifølge Vejdirektoratet vil det medføre, at der kan etableres godt 50 ladeparker med ca. 630 lynladepladser. Herved vurderer Vejdirektoratet, at 99,9 pct. af de lange ture på statsvejnettet kan gennemføres i elbil uden omvejskørsel, og at ventetiden på at komme til at lade ikke vil overstige 10 minutter i årets 100. travleste time.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Restauratør kæmper for at få varer hjem, mens bookingerne vælter ind: - Bare mens vi har talt sammen, har jeg fået ti opringninger

Erhverv For abonnenter

28-årige Linette er chef for område med 260 medarbejdere i Sydbank: - Jeg har flere gange oplevet, at folk tror, jeg er assistenten

Esbjerg

Beruset mand stemte dørklokker

Kolding

Værtshusejer tvivler på genåbning onsdag: Jeg kan ikke se hvordan det skal fungere

Annonce