Annonce
Tønder

Festivalstemning i Løgumkloster Kirke

Årets FolkBALTICA har som tema, at arven skal deles. Og få gør det bedre end Concerto Copenhagen, der om nogen udvisker grænserne mellem genrer. Foto: FolkBALTICA

Den årlige Folkbaltica-festival skydes i gang onsdag, og med på plakaten er Løgumkloster Kirke, når ensembles Concerto Copenhagen spiller fredag.

LØGUMKLOSTER: Folkbaltica-festivalen blev onsdag skudt i gang over store dele af Sønderjylland og Slesvig-Holsten. Med den allerede udsolgte åbningskoncert i Alsion i Sønderborg tegner tilslutningen til festivalen lovende.

Fredag er Løgumkloster Kirke vært for en af den dansk/tyske festivals koncerter, når det klassiske ensemble Concerto Copenhagen giver koncert. Det er en af festivalens topnavne, og ensemblet er blandt de førende, når det kommer til den barokke musik.

Derfor tøver arrangør og kunstnerisk leder Harald Haugaard heller ikke med at kalde det en stor skalp for festivalen, at netop de er på plads:

- Det er stort at få dem med. Det her kunne kun lade sig gøre med hjælp fra Løgumkloster Kirke. Concerto Copenhagen er et af de førende ensembler i Europa, og vi er meget beærede over at have dem med, forklarer Harald Haugaard.

Annonce

Særlig stil

Concerto Copenhagen er specialister i den tidlige musik og mestrer alle de tidlige genrer på én gang. Et af kendetegnene er, at de improviserer, og lader genrer som renæssance, barok og folkemusik flyde sammen.

Til koncerten i Løgumkloster Kirke spiller Concerto Copenhagen et program præget af italienske komponister som Corelli, Soler, Merula, Vivaldi og Uccellini. Men ensemblet bringer også den italienske 1600-tals-tradition med at improvisere over melodierne til koncerten. På den måde udvikler koncerten sig til en jamsession på baroksprog.

Folkbaltica afholdes frem til søndag - der er i alt 37 koncerter.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Digte fra voldsmanden: Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl?

JEG SAGDE SMUT/MEN HAN FORFULGTE MIG I HALVANDET MINUT/OG ENDTE MED AT BLIVE SKUDT/DET HAR JEG IKKE FORTRUDT/SELV OM DET ER FORBUDT/AT PRUTTE MED KRUDT. Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl fra Yahya Hassan, der fra sin tidsubestemte psykiatriske anbringelse sender "Yahya Hassan 2" på gaden? Anmelderne på dagbladsredaktionerne i København er ikke i tvivl. Stjernerne vælter ned over lyrikeren. "En overrumplende karakterfuld og kanongod bog", mener eksempelvis anmelderen i Weekendavisen, der brugte hele sin forside på et interview med digteren, som chefredaktør Martin Krasnik i sagens anledning personligt udførte. Andre uden for den kulturelle indercirkel er uenige i, at den dømte voldsforbryder er en befriende stemme fra den kulturelt så berigende ghetto. Den tidligere krimireporter på Ekstra-Bladet, Dan Bjerregaard, siger til journalisten.dk, at Hassan har "chikaneret folk, han har truet folk, og han har skudt en mand i foden. Han har et voldsomt forbrug af narkotika, han flasher våben, og jeg mener, at man skal overveje det meget nøje, hvis man gerne vil bidrage til det liv." Og det mener Bjerregaard, medierne gør ved at lade Hassan fylde så meget, og at danskerne gør, hvis de køber hans "banale børnerim". At medier beskæftiger sig med værk nummer to fra en skribent, hvis første bog for seks år siden solgte over 100.000, er kun naturligt. Så lader man sig nok let rive med, men det er altså ikke i sig selv en adgangsbillet til omtale og hyldest, at man er af anden etnisk afstamning, opvokset i en ghetto, notorisk voldsforbryder og indsat på retspsykiatrisk afdeling. Produktet må være det afgørende. Der er kun én konklusion: Danskerne må vurdere, om det er stor kunst eller ubehjælpsomt ævl, så vi slutter med endnu et citat fra den nye "karakterfulde og kanongode bog": "JEG HAR HAFT SKUDSIKKER VEST PÅ UNDER JAKKEN/SIDEN ÅR 2013/TRO MIG JEG ER TRÆT AF DEN/DENS LUGT ER BLEVET LED SOM OKSESVED/OG JEG ER BLEVET EN JAGET GED". Versalerne er forfatterens valg.

Annonce