Annonce
Biler

Fiat klar med spare-versioner af 500 og Panda

De nye Fiat 500 og Fiat Panda hybrid-modeller kører mere harmonisk og har et lavere forbrug end den nuværende grundmodel, lover Fiat. Foto: Fiat
De små Fiat 500- og Panda-modeller kommer nu som milde hybrider, der sænker forbruget med 20 til 30 procent.

De helt små Fiat-modeller bliver nu mere brændstoføkonomiske. Det sker, når det italienske mærke snart lancerer 500- og Panda-modellerne som milde hybrider, hvor et batteri, som lades op af bremse- og deaccelerationsenergi, hjælper benzinmotoren med at strække dråberne.

Fiat 500 Hybrid bliver den første af modellerne, som lander herhjemme i første kvartal, mens Panda følger i det næste.

Hjertet bliver dog den nyeste generation af Fiats trecylindrede 1,0-liters motor på 70 hk, for en mild hybrid kan ikke køre på ren el under nogen omstændigheder. Sammenlignet med den nuværende 1,2-liters grundmotor på 69 hk skærer den nye motor 20 procent af forbruget i 500 og Panda samt 30 procent i Panda City Cross. Samtidig er den nye opsætning med til at give en lyd- og vibrationsfri start, lover Fiat.

Importøren har dog ikke oplyst de endelige tal for brændstofforbruget.

Annonce

Også andre på vej

FCA-koncernen er på vej med flere delvist elektrificerede modeller i 2020. Det er Lancia Ypsilon som mild hybrid og plug-in-versioner af Jeep Renegade, Compass and Wrangler.

Genbrugsplast indendørs

Den milde hybrid-kombination betyder, at benzinmotoren automatisk slukkes, når bilen sættes i frigear ved hastigheder under 30 kilometer i timen. Her får bilen energi fra litiumbatteriet, der sikrer, at føreren fortsat kan kontrollere bil og kørsel.

Vedkommende kan løbende få information om hybridsystemet, som automatisk anbefaler føreren at skifte til frigear, når omstændighederne tillader det.

Hybridudgaverne af 500 og Panda kan spottes på et ”Hybrid”-badge på bagenden og ”H”-logo på instrumentbordet.

Importøren søsætter også en Fiat 500 Hybrid Launch Edition, som vil have sæder, der som de første i bilindustrien er delvist lavet med materialet Sequeal Yarn, som blandt andet består af genanvendt plastic, hvor 10 procent af det er hentet fra havet og 90 procent fra land.

Fiat ventes at vise den produktionsklare version af en elektrisk Fiat 500 på forårets motorshow i Genève. Den skal i produktion senere på året. Der skulle også være en ren Fiat 500 elbil på vej, men den er der endnu ingen officielle oplysninger om.

Nye krav presser på

De skrappere miljøkrav betyder, at bilproducenterne kan få bøder af EU, hvis modelprogrammet udleder for meget CO2.

Det klarer Fiat i 2019 og 2020 delvist ved at købe kvoter af Tesla. Men de nye elektrificerede modeller skal være med til at rette op på dette.

Der er ikke oplysninger om priser for de nye Fiat hybrid-modeller.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Derfor skal vi turde drømme stort

Martin Braithwaite er en god fodboldspiller, og det har han været i mange år. Ellers bliver man ikke førsteholdsspiller i Esbjerg fB, professionel i Frankrig, England og Spanien. Man bliver ikke landsholdsspiller. Det krævet særligt talent og særlig arbejdsomhed. Men et vildt, vidunderligt og vanvittigt klubskifte fra en spansk bundklub, Leganés, til en af verdens allerstørste, mest mytiske fodboldklubber, FC Barcelona, ændrer alligevel alt. 28-årige Martin er ikke længere bare en dygtig fodboldspiller, han er en stjerne, katapulteret ind på lystavlen hos stort set alle danskere. I løbet af en uge. Vi skriver sjældent om fodbold på denne plads, det bliver ikke omdrejningspunktet herfra. Men der er noget i den historie, som er værd at hæfte sig ved. Den er enormt inspirerende. Historien om en ung knægt fra Esbjerg, der – når man hører alle anekdoterne, der dukker frem nu, og det er mange - altid har haft en stålsat tro på sig selv, et mod til at sætte ambitionerne højt og en ukuelig vilje til at forfølge dem. Vejen til Barcelona har ikke været let. Der har været omveje, og der har været kampe og klubophold undervejs, som var mindre vellykkede. Men han holdt fast. Så mens alverden var ved at tabe underkæben, da knægten fra Esbjerg lørdag eftermiddag stod klar på sidelinjen på Camp Nou, Barcelonas hjemmebane, klar til at gøre sin debut som Messis holdkammerat, var hovedpersonen afklaret. Det var jo lige præcis det scenarie, han havde forestillet sig i mange år. Det starter med en drøm. Man når ingen steder uden, i fodbold, i politik, i erhvervslivet, i skolen, i livet. Det kræver mod at drømme stort. Det kræver fantasi. Selvfølgelig kræver meget mere end det at se drømme blive til virkelighed. Der er ganske givet flere knuste drømme end det modsatte derude, så meget desto mere er der grund til at nyde øjeblikket, når det lykkes en af vores egne at indfri en vild drøm. Mærke det. Glæde sig. Kan man komme fra et ungdomsfodboldhold i Sædding-Guldager til førsteholdet i FC Barcelona, kan alt ske. Drøm det. Drøm stort. Og gå efter den. Tænk sig; det kunne jo være, at også din gik i opfyldelse.

112

Dige repareret ved Møllehus i nat: - Vi er fortsat i forhøjet beredskab

Annonce