Annonce
forside

Filialskoler er ikke nærhed

Annonce

Læserbrev: Stig Leerbeck forstår ikke mit ærinde med at kritisere konstruktionen med filialskoler, lad mig forklare: Jeg er bekymret for, at byrådsflertallet med denne konstruktion skyder befolkningen blår i øjnene, om at skolen er bevaret og alt er trygt. Erfaringen fra rigtig mange kommuner giver et helt andet billede. Nærdemokratiet forsvinder, skolen styres fra et kontor langt fra den lokale skole. Se blot til Esbjerg, hvor jeg fik dette svar, da jeg spurgte til deres erfaringer: Esbjergs skolestruktur er kendetegnet ved fravær af nærvær og stordriftsulemper som manglende relationer mellem elever og lærere, lærere imellem og mellem lærere og forældre.

Skolebestyrelsens rolle er at lave principper, føre tilsyn med skolen og godkende skolens budget. Dertil skal skolebestyrelsen afholde et årligt møde med forældregruppen og diskuterer skolens virksomhed. Det er nærdemokrati, nærhed og indflydelse, og jeg hører gerne, hvad du mener skolebestyrelsens rolle er, hvis det ikke er at skabe nærhed og samarbejde mellem skole og hjem. Et flertal ud af syv forældrevalgte bestyrelsesmedlemmer i en bestyrelse for to matrikler ikke den samme indflydelse som fem forældre i en bestyrelse for en skole på en matrikel.

Tildelingsmodellen er jokeren, eller den store ubekendte, i hele strukturdebatten. I høringsmaterialet står der højt og tydeligt, at mangler der penge til anlæg og kvalitetsløft, skal pengene findes i tildelingen til skolerne. Altså fodres hunden med sin egen hale, og halen er allerede kuperet, så er der ikke meget at fodre med.

Tildelingsmodellen er afgørende for succes med den forslåede skolestruktur, for er der ikke ledelsestid nok til at være leder på to matrikler, så kommer det til at gå ud over kvaliteten på skolerne. Er der ikke økonomi til at opretholde klasser med få elever, så vil det blive nødvendigt at sammenlægge klasser på tværs af matrikler og dermed lidt efter lidt lukke filialen. Kald det skræmmebilleder, men det kan blive virkelighed, for en ting ved vi med sikkerhed, der kommer ikke flere penge til skoleområdet.

Jeg bidrager gerne konstruktivt, og jeg bruger gerne mit netværk til at inviterer de eksperter, som har undersøgt skolestrukturændringerne i Danmark, til en høring, hvor de kan give deres input til forslagene, så vi alle kan få gavn af den store viden og erfaring der findes i det ganske land med at lave god skole. For det er vel først og sidst det der er i vores alles interesse: at lave god skole for børnene.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Vejen

Genåbning: Vejen Gymnasium må vente lidt endnu på at få eleverne tilbage

Annonce