Annonce
Aabenraa

Filmekspert fortæller om Jørgen Leths film

Forfatter, filminstruktør og filmekspert Lars Movin fortæller den 10. september i NygadeHuset om Jørgen Leths film-verden. PR-foto

Aabenraa: Tirsdag den 10. september gæster forfatter og filmekspert Lars Movin NygadeHuset for at fortælle om Jørgen Leths film ud fra sin bog "Alt er i billedet". Lars Movin tager deltagerne med på en visuel rejse rundt i Jørgen Leths filmiske univers med udgangspunkt i klip fra nogle af Jørgen Leths film. Her vil han blandt andet fortælle om det særlige ved Leths metode og den måde, han har sat sit aftryk på både filmkunsten og danskernes forhold til cykelsport. Jørgen Leths eget foredrag er en uge efter Lars Movins, og det kan således ses om en opvarmning til, når cykelkommentatoren over dem alle kommer til byen.

Lige siden drengeårene på Århus Cyklebane er digt, mytologi og journalistik smeltet sammen i Jørgen Leths rige sprog, som også er kommet til udtryk i hans dokumentarfilm, som har opnået klassikerstatus på den internationale scene.

Forfatter og filminstruktør Lars Movins bog er et overflødighedshorn af beskrivelser og perspektiveringer på Leths film og indeholder masser af interviews med nogle af de involverede i filmproduktionen herunder Per Kirkeby, Torben Ulrich og Ebbe Traberg.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejen

Fordragelige vikinger

Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce