Annonce
Gear

Fiskers næste elbil skal hedde Ocean

Den høje elektriske Fisker Ocean crossover ventes at få en rækkevidde på over 480 km. Foto: Fisker Inc.
Danske Henrik Fisker slipper flere detaljer ud om sin kommende elektriske SUV, der er døbt Ocean og får en rækkevidde på op til 480 kilometer.

Der er en klar mening med navnet på den næste elbil fra den danske bildesigner og iværksætter Henrik Fisker. Den nye Fisker Ocean, som modellen er døbt, skal nemlig være en usædvanlig miljøvenlig bil, som tager begreberne mere bogstavelige.

Bilen har, ligesom Fiskers lavere elektriske eMotion fra i fjor, solceller på taget, som leverer tilskudsenergi til bilen, der rækker til 1600 kilometer om året.

Samtidig er de indvendige tekstiler og måtter enten rent veganske eller produceret af genbrugsmaterialer fra blandt andet fiskenet.

Den danske designer har tidligere på året vist smugkig på den halvhøje crossover. Men nu kommer der flere detaljer og billeder af bilen, der er en konkurrent til Audi e-tron, Mercedes EQC og den kommende Tesla Model Y.

Annonce

Fisker Inc.

Dækker over firmaet, som drevet af danske Henrik Fisker, der er bildesigner og iværksætter.

Han har tidligere præsenteret den luksuriøse Fisker eMotion, der skal konkurrere mod Tesla Model S, og som er på banen inden for et par år. Inden da kommer Ocean, som blandt andet skal konkurrere mod den kommende Tesla Model Y. Flere modeller er på vej.

Kommer i 2021

Den nye model fra Fisker, som ventes i produktion i 2021, bliver 4,64 meter lang og er udstyret med et batteri på 80 kWh. Det giver en rækkevidde på op til 480 kilometer. Prisen i USA er på 40.000 dollar, hvilket svarer til 270.000 kroner, som dog ikke kan omsættes direkte til danske afgifter.

Men det er formentlig en model, som ikke vil blive solgt på traditionel vis med fuldbyrdet ejerskab, men derimod er et køretøj, som vil kunne lejes eller leases.

Henrik Fisker forklarer tankerne bag bilen:

- Gennem de seneste to år har vi arbejdet roligt hen mod at skabe et følelsesmæssigt tiltalende og økonomisk overkommelig elektrisk luksuskøretøj, der kan være et flagskib til at drive positiv global forandring. Det sker med brug af de mest bæredygtige materialer i forsyningskæden og skal være med til at ændre opfattelsen af, hvad en elbil kan være, lyder det fra Henrik Fisker, som uddyber baggrunden for designet for Ocean.

- Den har en dramatisk form med en bredskuldret holdning og en luksuriøs SUV-silhuet. Planen er at kombinere maksimal brugervenlighed med en hidtil uset køreoplevelse. Interiøret er rummeligt og ekstremt moderne, hvilket bringer en luksuriøs fornemmelse og tidløshed, som aldrig før har været set i et køretøj før, siger han.

Flere på vej

Henrik Fisker har også meldt ud, at hans virksomhed, Fisker Inc., arbejder med de nye og mere effektive solid state-batterier. De er dog udskudt indtil videre. Men perspektiverne er store for disse, som vil give den næste generation af elbiler fra danskerens firma en rækkevidde på mindst 800 kilometer.

Det gælder også eMotion, som er en konkurrent til Tesla Model S, men som angiveligt lanceres med litium-ion-batterier, som Ocean også vil blive det. Toyota har også meldt ud, at man herfra arbejder seriøst med solid state-batterier til de kommende elbiler fra den japanske gigant.

Den danskfødte bilmand har bebudet i alt tre elbiler inden for de næste par år. Der forlyder dog ikke noget om dansk import af de kommende Fisker-modeller.

Henrik Fisker er designeren, der har stået bag ikoner som BMW Z8 og Aston Martin DB9. Han har tidligere stået for udvikling og produktion af Fisker Karma, som var en luksuriøs elbil med en benzindrevet rækkeviddeforlænger. Men den type teknologi har han nu kørt i garagen til ære for de fuldbyrdede elbiler.

Bilen er bygget med udpræget brug af genbrugsmaterialer. Ocean er den første af tre nye elbiler fra Fisker, som kommer i produktion.
De indbyggede solceller vil kunne give bilen strøm til lidt ekstra rækkevidde, men ikke drive elbilen. Foto: Fisker Inc.
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Affaldshåndtering som i DDR-tiden

Lokaldebat: I den bebyggelse i Egernsund, hvor min kone og jeg bor, oplever vi til stadighed, at vore affaldscontainere ikke bliver tømt. Bebyggelsen består af 12 ejerlejligheder og otte boligforeningslejligheder. Problemet er, at Sønderborg Kommune entrerer med et system omkring bortskaffelse af affald, som ingen normalt begavede mennesker forstår. Et årskursus til borgerne i affaldshåndtering ville sikkert gøre underværker, men det vil kommunen næppe finansiere. Det system, skraldemændene (jo, det ord eksisterer skam endnu i det danske sprog) arbejder efter, bevirker, at hvis en lille ren plasticpose havner i den forkerte container, bliver den ikke tømt. Jeg luftede forleden min irritation på en særlig Egernsund-side på Facebook - og straks var der adskillige eksempler på, at rene bagateller er skyld i, at containerne bliver stående. Man må godt smide pap-emballagen fra en ramme cola i den dertil indrettede container - men så skal plasticomslaget pilles af. Ellers? Nul tømning. En mikroskopisk rest af marmelade i et glas - selvom man har brugt flere liter varmt vand på at gøre glasset rent - nul tømning. Kære byrådsmedlemmer - i har jo skabt et "system", der kunne være hentet i DDR i 1965. Folk er ikke ligeglade, men at lave en ordning for fjernelse af affald, som kun borgere med stærke læsebriller kan navigere rundt i (humor kan forekomme), er en ommer. Gad vidst, om det kun er i Egernsund, vi synes, at nu er målet sgu fuldt. Er der en modig byrådspolitiker, der kunne have lyst til at kommentere mit indlæg, skulle han/hun være velkommen. Trist, at der er længe til næste kommunalvalg, ellers skulle I nok komme på banen.

Annonce