Annonce
Sydjylland

Flensborg fester for fuld damp i juli

Prinz Heinrich er den nye stjerne ved dette års dampfestival, hvor i alt otte store dampskibe indgår i flotillen. Foto: SHZ.
Store dampskibe fylder fjorden og Flensborg Havn, når den traditionsrige dampfestival Dampf Rundum bliver afviklet i midten af juli.

FLENSBORG: Når det damper, ryger og hvæser, står Flensborg næsten bogstavelig talt på hovedet. Så strømmer tusinder af gæster mod havnen for at se de svømmende museumsstykker, sejle med som passagerer, beundre den tekniske udstilling eller bare nyde det righoldige underholdningsprogram.

Og fra fredag den 12. juli til søndag den 14. juli er Flensborg atter rammen om den traditionsrige festival for dampteknik Dampf Rundum.

Otte store dampskibe og et halvt dusin barkasser deltager. Blandt dem er gamle kendinge som isbryderne Stettin og Wal samt den danske postdamper Skjelskør. Naturligvis indgår også Flensborgs eget dampskib Alexandra fra 1908 i flotillen. Særligt stolte er arrangørerne dog over skibet Prinz Heinrich, der blev bygget som passager- og postdamper i 1909.

Annonce

Det gælder om at skynde sig. Erfaringen viser, at billetterne meget hurtigt er udsolgt.

Turistchef Gorm Casper.

Ny deltager

Prinz Heinrich var oprindelig et dobbeltskruet dampskib, der sejlede mellem fastlandet og den østfrisiske ø Borkum. Efter anden verdenskrigen var det slut med dampdriften, og fartøjet blev udstyret med to dieselmotorer. Efter en søfartshistorisk forening overtog Prinz Heinrich, er skibet blevet bragt retur til sin originaltilstand.

- Skibet er under renovering, men det kommer lover havnekaptajn Frank Petry fra museumshavnen, der står for arrangementet.

Fredag er der kapsejlads mellem de gamle damskibe, der også tager gæster med ombord.

- Men det gælder om at skynde sig, hvis man vil med. Erfaringen viser, at billetterne meget hurtigt er udsolgt, forklarer Gorm Casper, der er turistchef i Flensborg.

En billet til kapsejladsen koster 40 euro.

Også billetterne til udflugtssejladserne er stærkt efterspurgte.

Billetterne kan købes hos turistkontoret i Nikolaistraße.

Arrangementet er dog ikke kun for søfartsinteresserede. På landjorden kan man blandt andet beundre dampdrevne maskiner og lokomobiler fra Tyskland, Danmark og Holland. Her er især dampmaskineri fra landbrugssektoren repræsenteret.

Et af programmets højdepunkter er desuden fyrværkeriet ved havnen om fredagen kl. 23.

Århundreder med søfart

Flensborg har inviteret til Dampf Rundum hvert andet år siden 1993. Byen har været en søfartsby siden grundlæggelsen i det 12. århundrede. Med omkring 200 skibe var havnen før 1864 den næststørste i den danske helstat.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sydjylland

134 klager på fem måneder: Tolkefirma har spændt ben for politiet i Syd- og Sønderjylland

Leder For abonnenter

Danmark skal hænge sammen

Kan man forestille sig en situation, hvor det offentlige dropper investeringen i vejnettet i dele af landet, så borgerne selv må i gang med asfalteringen? Nej selvsagt ikke. Men faktisk er det nogenlunde en parallel beslutning, vores regering har truffet ved at ikke at afsætte midler til bredbåndspuljen i sit udspil til finanslov. Danmark er på vej til at blive næsten 100 procent digitaliseret. Det rummer mange fordele. Både i dialogen med myndighederne og i privatlivet kan det meste hurtigt og bekvemt ordnes via nettet, der samtidig giver adgang til et uendeligt univers af information og underholdning. Forudsætningen for at være en del af det moderne Danmark er hurtigt, stabilt internet. Imidlertid er det fortsat steder i landet, hvor borgerne ikke har denne mulighed. Hermed er de berørte koblet af en central del af infrastrukturen. Konsekvenserne er logiske. Unge familier vælger landet fra, hvis der ikke er net af tilstrækkelig kvalitet. Man skubber således yderligere på den affolkning, der allerede er sat ind af andre årsager. Kreditinstitutternes uvilje til at yde lån til boligkøb i den knap så tæt befolkede del af landet er i forvejen et problem. Men er der heller ikke netforbindelser af en antagelig kvalitet kan boliger på landet blive usælgelige. Samtidig er det svært at drive virksomhed uden bredbånd. Både det lille mekanikerværksted i landsbyen og den moderne landmand er afhængig af computeren. Ansvaret for netforbindelser kan man ligeså lidt som byggeri af veje eller broer pålægge den enkelte. Et eksempel fra Fyn viser således, at det kan koste privatpersoner op til godt 270.000 kroner at få etableret en individuel forbindelse med fibernet. Naturligvis skal staten være sparsommelig. Men en pulje på 100 millioner kroner er ingen kæmpepost på statens samlede udgifter, der i 2018 var på næsten 700 milliarder kroner. For borgerne kan hurtig adgang til nettet til gengæld gøre en verden til forskel. Danmark skal hænge sammen.

Annonce