Annonce
Kolding

Flere år med nedgang afløst af fremgang hos Prime Cargo

Omsætningen hos Prime Cargo er steget 25 procent til 530 millioner kroner. Selskabet er vokset med 50 medarbejdere til 300. Den voldsomme vækst betyder, at der har været flaskehaksproblemer i forhold til pladsen og i forhold til at skaffe medarbejdere, fortæller administrerende direktør Jesper Bejstrup. Resultat før skat landede på 6,1 millioner kroner. Arkivfoto: Ludvig Dittmann

Efter flere år med faldende omsætning fik Prime Cargo løftet omsætningen med 25 procent til 530 millioner kroner. Virksomheden har udvidet lagerkapaciteten kraftigt i 2017.

Kolding: Antallet af medarbejdere er steget 20 procent til 300 medarbejdere, og omsætningen har taget et hop op ad med 25 procent. Der går dog nogle år, før væksten slår igennem på bundlinjen.

Virksomheden, der har hovedsæde i Kolding, leverer løsninger til lagerlogistik og international transport, og har det seneste år ansat omkring 50 flere medarbejdere. Prime Cargo har også fået markant mere plads, efter man lejede 22.000 kvadratmeter ekstra i Hammelev, og virksomheden har netop lejet 6.000 kvadratmeter i Horsens.

- Vi er naturligvis stolte over, at nye kunder vælger os til, og glade for at eksisterende kunder oplever vækst i deres forretning. Den store fremgang på blot et år har været en stor og spændende udfordring for os, og ligesom andre i branchen oplever vi flaskehalse i flere led i vores værdikæde, hvilket også har medført ekstra omkostninger for os, siger Jesper Bejstrup, der blev udnævnt til administrerende direktør i maj 2017.

Det er blandt andet kunder, der arbejder inden for e-handel, der har haft stor fremgang.

Annonce

Kort om Prime Cargo

Prime Cargo A/S blev etableret i 1998 af otte partnere, som en privatejet virksomhed med kontorer i Nordeuropa, Fjernøsten og USA. Virksomheden, der har hovedkontor i Kolding, tilbyder transport- og logistikløsninger. I 2015 blev Prime Cargo A/S opkøbt af japanske Mitsui-Soko Group. Prime Cargo råder over blandt andet 75.000 kvadratmeter lager i Kolding og 11.000 kvadratmeter i Polen.

Flaskehalsproblemer snart løst

Seneste regnskab dækker 12 måneder, mens regnskabet for 2016/2017 kun dækkede ni måneder. Ændringen af regnskabsåret sidste år kom, så Prime Cargo fulgte regnskabsåret hos japanske Mitsui-Soko Group, der i 2015 købte virksomheden. Tager man højde for ændringen, så omsætningen bliver sammenlignelig, er omsætningen steget 25 procent til 530 millioner kroner.

Seneste regnskab viser et overskud på 6,1 millioner kroner før skat, hvilket er på niveau med sidste år, hvor det sammenlignelige resultat var på 7 millioner kroner. Det er blandt andet flaskehalsproblemer i forhold til lagerpladsen og i forhold til at skaffe medarbejdere, der har givet udfordringer det seneste år.

- Vi har måtte flytte kunder, fordi vi ikke havde pladsen på vores terminaler. Det har givet ekstraomkostninger og ekstra udgifter til nye folk, fordi vi har haft mere travlt end forventet. Vi er vokset meget det seneste år, og det giver nogle udfordringer, siger Jesper Bejstrup, der forventer, at resultatet næste år bliver på niveau med i år.

- Næste regnskab bliver også et konsolideringsår, og de flaskehalsproblemer vi har haft, dem regner jeg med, vi har løst ved indgangen til næste regnskabsår, siger Jesper Bejstrup.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Derfor skal vi turde drømme stort

Martin Braithwaite er en god fodboldspiller, og det har han været i mange år. Ellers bliver man ikke førsteholdsspiller i Esbjerg fB, professionel i Frankrig, England og Spanien. Man bliver ikke landsholdsspiller. Det krævet særligt talent og særlig arbejdsomhed. Men et vildt, vidunderligt og vanvittigt klubskifte fra en spansk bundklub, Leganés, til en af verdens allerstørste, mest mytiske fodboldklubber, FC Barcelona, ændrer alligevel alt. 28-årige Martin er ikke længere bare en dygtig fodboldspiller, han er en stjerne, katapulteret ind på lystavlen hos stort set alle danskere. I løbet af en uge. Vi skriver sjældent om fodbold på denne plads, det bliver ikke omdrejningspunktet herfra. Men der er noget i den historie, som er værd at hæfte sig ved. Den er enormt inspirerende. Historien om en ung knægt fra Esbjerg, der – når man hører alle anekdoterne, der dukker frem nu, og det er mange - altid har haft en stålsat tro på sig selv, et mod til at sætte ambitionerne højt og en ukuelig vilje til at forfølge dem. Vejen til Barcelona har ikke været let. Der har været omveje, og der har været kampe og klubophold undervejs, som var mindre vellykkede. Men han holdt fast. Så mens alverden var ved at tabe underkæben, da knægten fra Esbjerg lørdag eftermiddag stod klar på sidelinjen på Camp Nou, Barcelonas hjemmebane, klar til at gøre sin debut som Messis holdkammerat, var hovedpersonen afklaret. Det var jo lige præcis det scenarie, han havde forestillet sig i mange år. Det starter med en drøm. Man når ingen steder uden, i fodbold, i politik, i erhvervslivet, i skolen, i livet. Det kræver mod at drømme stort. Det kræver fantasi. Selvfølgelig kræver meget mere end det at se drømme blive til virkelighed. Der er ganske givet flere knuste drømme end det modsatte derude, så meget desto mere er der grund til at nyde øjeblikket, når det lykkes en af vores egne at indfri en vild drøm. Mærke det. Glæde sig. Kan man komme fra et ungdomsfodboldhold i Sædding-Guldager til førsteholdet i FC Barcelona, kan alt ske. Drøm det. Drøm stort. Og gå efter den. Tænk sig; det kunne jo være, at også din gik i opfyldelse.

Danmark

Podcast: Tre tophold kæmper om oprykning fra 1. division - hvem trækker det længste strå?

Annonce