Annonce
Sydjylland

Flere end 1600 bilejere i Region Syddanmark har skrottet deres gamle dieselbil

Gamle dieselbiler udleder betydeligt mere NOx og partikler end en ny dieselbil. Så jo flere, der bliver skrottet jo bedre for miljøet. Foto: Miljøstyrelsen
Mindre forurening og 5000 kroner på kontoen. Udsigten til en forhøjet skrotpræmie for at skrotte den gamle, forurenende dieselbil har fået tusindvis af bilejere i Syddanmark til at sende deres gamle øse på pension.
Annonce

Udsigten til at få 5000 kroner for den gamle dieselbil fristede rigtig mange bilejere i Region Syddanmark, da Miljøstyrelsen i februar 2020 genåbnede den særlige pulje med adgang til en forhøjet skrotningsgodtgørelse for dieselbiler, der blev indregistreret første gang før 2006. Indbyggerne i Region Syddanmark har skrottet tæt på 1.400 dieselbiler på kun tre uger. Det skriver Miljøstyrelsen i en pressemeddelelse.

- Tusindvis af danske bilejere benyttede sig af muligheden for at få en forhøjet skrotningsgodtgørelse for deres ældre dieselbil, da puljen var åben sidst. Som forventet gjorde det sig også gældende denne gang efter genåbningen af puljen i februar, hvor vi i løbet af få uger udbetalte skrotpræmier til flere end 9000 danskere. siger kontorchef i Miljøstyrelsen Anne Elizabeth Kamstrup.

Puljen på 26 millioner blev uddelt efter først til mølle i perioden 24. februar til 11. marts 2020.

Top fem

Top fem over antal skrotninger i Region Syddanmark fordeler sig således:

Gram: 339

Søndersø: 134

Odense: 109

Ørbæk: 83

Faaborg: 78

Kigger man på top fem over antal skrotninger på regioner, fordeler de sig procentvis således:

Midtjylland: 27 procent

Nordjylland: 20 procent

Sjælland: 20 procent

Syddanmark: 18 procent

Hovedstaden: 15 procent

Annonce

Gamle dieselbiler forurener mest

Dieselpuljen blev relanceret for at sætte skub i skrotningen af de ældste og mest forurenende dieselbiler. Og det er ikke tilfældigt, at det netop er gamle dieselbiler indregistreret før 2006, der kunne få tilskud. Ældre dieselbiler er nemlig nogle af de største udledere af de sundhedsfarlige NOx-gasser og skadelige partikler. En dieselbil fra før 2006 udleder i gennemsnit cirka fire gange mere NOx og væsentlig flere partikler end en ny dieselbil.

- Hver gang en gammel dieselbil bliver skrottet, er det godt for miljøet. Derfor er det positivt, at så mange har benyttet sig af puljen. Det er et tegn på, at ordningen har virket efter hensigten, hvor en masse af de mest forurenende dieselbiler blev skrottet langt hurtigere, end de ellers ville, fortæller Anne Elizabeth Kamstrup.

Sammenligner man byer på tværs af kommunerne i Region Syddanmark, ligger Gram i Haderslev Kommune i spidsen, når det kommer til antal skrotninger .

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce