Annonce
Trekantområdet

Flere Ford, Fiat og andre biler i Fredericia: Antallet af familier med mange biler stiger

Bilparken vokser og vokser i Fredericia Kommune. Antallet af familier, der har to personbiler, firmabiler og/eller varebiler til rådighed, er steget fra 12,70 procent af samtlige familier i Fredericia Kommune i 2009 til 16,69 procent i 2019. Stigningen er lidt større end på landsplan.Her ses firmaet Dansk Auto Logik i Vamdrup, hvor nyankomne biler til Danmark transporteres videre til forhandlerne. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
I 2009 havde cirka 13 procent af familierne to biler. I dag er tallet 17 procent. Det er et højere hop end landsgennemsnittet.

Fredericia: Vi har bedre råd, vi har større behov. Eller vi er blevet mere magelige og bevidste om, at kollektiv trafik kan være dyr og besværlig.

I hvert fald vokser bilparken.

Antallet af familier i postnummer 7000, der har to personbiler, firmabiler og/eller varebiler til rådighed, er steget fra 12,70 procent af samtlige familier i Fredericia Kommune i 2009 til 16,69 pct. i 2019.

Stigningen er lidt større end på landsplan. Men tendensen er den samme. Det afslører tal fra Danmarks Statistik.

Annonce

Mest pressede veje: Bil efter bil efter bil...

Fra og med 2010 til og med 2018 er trafikken pr. døgn steget så meget på disse udvalgte og mest betrængte strækninger:

Motorring 3 i Storkøbenhavn, mellem frakørsel 19 og motorvejskryds Gladsaxe: 42,6 procent.

Holbækmotorvejen øst for Roskilde: 41 pct.

Fynske Motorvej ved Den Ny Lillebæltsbro: 32,6 pct.

Sydjyske Motorvej nord for Kolding: 34,9 pct.

Østjyske Motorvej på Vejlefjordbroen: 36,6 pct.

Kilde: Vejdirektoratet

95 familier med +3 biler

Flest familier i Fredericia har stadig kun en bil. Nemlig 48,83 pct.

Tallet er imidlertid faldende i forhold til 2009, fordi der altså er flere med et par eller endda tre - eller fire - vogne i indkørslen eller ved kantstenen.

For eksempel har 489 familier i Fredericia tre biler. I 2009 var det 280 familier. Det er en stigning fra 1,12 pct. af familierne til 1,83 pct. af familierne på de 10 år.

95 lokale familier har i 2019 flere end tre biler. Men så er vi nede i de meget små procenttal. De 95 skal dog alligevel ses i lyset af, at bare 41 familier i Fredericia havde flere end tre i 2009.

Derfor kører vi

Vejdirektoratet tilskriver de mange flere person-, firma- og varebiler den generelle øgede velstand.

Direktoratet måler stigningen ud fra trafikken på motorveje og hovedveje. Ikke overraskende er den også oppe i et højere gear i disse år. Vi kører oftere i kø eller med sneglefart.

- Den danske økonomi er inde i en positiv udvikling. Flere kommer i arbejde. Privatforbruget stiger. Der er et voksende transportbehov, skriver Vejdirektoratet blandt andet i en pressemeddelelse om trængsel på statsvejene i 2018:

- Udviklingen er godt hjulpet på vej af sænkede registreringsafgifter, faldende benzinpriser og stigende priser i den kollektive trafik.

Fokus på grønnere biler

Første halvdel af 2019 ligger dog på niveau med første halvdel 2018 hvad angår det samlede bilsalg.

Det konstaterer De Danske Bilimportører:

- Der er sammenlagt solgt 122.239 personbiler i Danmark i første halvdel af 2019, hvilket er en marginal stigning på cirka 1,2 pct. i forhold til sidste år, hvor der blev solgt 120.726 personbiler i samme periode. Markedet er således stabilt, uagtet der har været betydelige udsving de seneste måneder. Både op og ned.

- Forventningerne til det samlede bilsalg mod slutningen af året er positive, fortsætter brancheforeningen i en status:

- Det skyldes voksende fokus på udskiftning af den gamle bilpark til en ny og grønnere.

Går kun én vej...

I dag afvikles over en tredjedel af den samlede vejtrafik i Danmark på motorvejene mod blot 16 pct. for 25 år siden.

Samlet set er danskernes personbilpark vokset med 22 pct. siden 2010, så flåden med DK på nummerpladen eller klistermærke nærmer sig 2,6 millioner.

Og vi vil have flere muligheder på fire hjul. Frem til 2030 venter Vejdirektoratet, at trafikken på statsvejene stiger med yderligere 14 pct., når man indregner udbygninger, der i øjeblikket er vedtaget og finansieret.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener: En tænkepause er trods alt bedre end dum beslutning

Klimaet er udfordret. Danmark har et ansvar for at gøre en forskel for nuværende og for kommende generationer. Men danske politikere har også et ansvar for ikke at træffe beslutninger, der måske er populære på den korte bane, men kontraproduktive på den lange. Regeringen har atter udskudt en beslutning om ny oliejagt i Nordsøen. Den danske stat har i over 40 år givet virksomheder tilladelse til at udvinde olie og gas i Nordsøen. Den forretning har finansieret en betydelig del af velstanden i dette land. I tusindvis af mennesker arbejder i den industri, alene i denne del af landet, og det skal de ikke skamme sig over. De skal nemlig være med til at finansiere fremtiden. Fire selskaber har budt i den ottende runde, som gælder fra 2025 og giver mulighed for at udvinde olie til 2055. Selskaberne var lovet et svar for et halvt år siden. Nu må de vente på ubestemt tid. Regeringen har udbedt sig tænkepause, og det er ærligt talt ikke den værste beslutning, regeringen kunne træffe lige nu. De politiske vinde blæser uansvarlighedens vej, politisk er regeringen under pres af sine støttepartier for at sætte en prop i Nordsø-olien. Vi har fået en enormt ambitiøs klimalov. Danmark vil reducere sit CO2 udslip med 70 procent inden 2030. Problemet er, at ingen kender regningen for den beslutning. Kun ligger det fast, at den bliver stor. Nordsøens olie er sort. Men den er i globalt perspektiv mindre sort end megen anden olie. Udfaser Danmark olie hurtigere end grønne energikilder er konkurrencedygtige på verdensmarkedet, forbedrer det ikke klimaet, tværtimod. Så leverer andre endnu sortere brændstof. Danmark tager sit ansvar som et af verdens rigeste lande alvorligt. Men Danmark fylder uendeligt lidt i det globale klimaregnskab, og det vil i virkeligheden ikke kunne måles på et eneste termometer på kloden i 2030, om Danmark lander på 50 eller 75 procent i 2030. Derimod vil det kunne måles, hvis danske oliemilliarder investeres i grønne investeringer, som kan udkonkurrere olien og gassen. Danmark gør ingen forskel ved at blive fattigere. Men Danmark kan gøre forskel, hvis vi sætter vores velstand ind på at finde løsninger – også for de mange, mange andre.

Kolding For abonnenter

Formand bebuder sværm af politianmeldelser om støjgener og musiklarm ved populær badebro

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];