Annonce
Biler

Flere mikrobiler kan blive elektriske

Den næste generation af Toyota Aygo kan meget vel gå hen og blive elektrisk. Foto: Toyota
Toyota Aygo og Kia Picanto følger måske VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii, der snart kommer som elbiler.

Bilbranchen er i opbrud. Vi har tidligere fortalt om en stribe mikrobil-modeller, som forsvinder med konventionelle motorer, fordi det er for dyrt at omstille dem til de nye skrappere EU-krav til udstødning. Visse modeller genopstår som elbiler, og flere kan følge efter. Det skriver Automotive News.

Det gælder Toyota Aygo og Kia Picanto, hvor bilbosserne lufter muligheden uden dog at bekræfte, at det sker.

Herhjemme kan bilkøberne allerede fra januar og marts købe henholdsvis de nye elektriske VW e-UP samt Skoda Citigo e iV og Seat Mii Electric. Her fortsætter kun VW Up i en variant med benzinmotor, mens det er slut for de andre.

Den udvikling føler udfasningen af modeller som Opel Karl, Opel Adam og Ford Ka Plus, mens Citroën og Peugeot stopper med C1 og 108’eren, når samarbejdet med Toyota omkring mikro-modellerne får en ende i 2021.

Mens der er uklarhed om fremtiden for de to franskmænd, fortsætter den tredje model i flokken, nemlig Toyota Aygo, i en eller anden form. Det er oplagt, da der nu er kapacitet på fabrikken i tjekkiske Kolin, hvor trillingerne produceres i dag.

Annonce

Mikrobiler

De er væk: Opel Karl, Opel Adam, Ford Ka Plus.

De findes endnu med benzinmotor: Renault Twingo, Fiat Panda, Kia Picanto, Hyundai i10, VW Up, Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 108.

Mikrobiler med eldrift: VW e-Up, Skoda Citigo e iV, Seat Mii Electric, Smart Electric.

Der er efter 2021 uklarhed om fremtiden for: Citroën C1 og Peugeot 108. Toyota Aygo kommer i en ny generation. Hyundai i10 kommer netop nu i en ny generation med benzinmotor, mens Skoda Citigo og Seat Mii ikke længere kan fås med benzinmotor.

Sikrer fremtiden

Aygo er i dag den eneste Toyota personbil, der ikke har hybridteknologi. Den er dog ikke umiddelbart på samme måde truet som hos andre mærker.

Netop på grund af de mange hybrider lever Toyota som mærke op til EU’s krav, hvor det handler om at have et lavt et gennemsnit for udledningen af gram CO2 pr. kilometer. Det vil dog i længden være urentabelt at satse på benzin i denne klasse. Så den næste Aygo kunne ifølge Automotive Week altså meget vel være en elbil.

Toyotas europæiske chef, Johan van Zyl, uddyber over for bladet:

"Aygo har været et godt produkt for os, når unge mennesker skal føres ind i mærket. Det er derfor stadigvæk et godt segment at være i. Nogle byer er på vej med emissionsfri zoner, og vi må tænke på fremtiden og sikre os, at vi har en elektrisk version af en mikro- eller minibil, som vil kunne bruges i de byer."

Mikrobiler sælger godt

Mens Hyundai i løbet af kort tid lancerer en helt ny i10 i Danmark med benzinmotor, er der måske en udvikling i gang for søstermærket, Kias Picanto, som er fra 2017. Over for samme blad har Emilio Herrera, der er europæisk chef for Kia, udtalt ønsket om en elektrisk mikrobil.

Han peger dog på, at det rent teknisk er en udfordring, fordi det er kompliceret at lave en effektiv og billig elbil, så den kan hurtigt risikere at blive for dyr. Derfor vil den i givet fald også komme i en Hyundai søster-version.

Udfordringen er endnu større, det er nemlig biler, som stadig skal være konkurrencedygtige, når mange lande forventes at fjerne tilskud til elbiler inden for en femårs-periode. Det vil ske i takt med, at der kommer så mange biler ud på vejene, at tilskud er for dyre.

"Mikro- og minibiler er meget vigtige i Europa. I lande som Italien udgør de 50 procent af markedet, så det er nødvendigt for os at have en elektrisk minibil," siger Emilio Herrera.

En producent som Renault arbejder sideløbende med også at lancere en superbillig elbil, som prismæssigt skal ligge under de andre modeller på markedet og være langt billigere end Zoe. Det kan muligvis være mikro-modellen K-ZE, som i dag kun sælges uden for Europa og bygger på den noget rustikke Kwid.

Fremtiden for Kia Picanto kan måske også ligge i den elektriske afdeling. Foto: Kia
VW e-Up er en af de nye elektriske mikromodeller, som vi vil komme til at se mange af i fremtiden. Foto: VW
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dronningens jernnæve

Der er nærmest altid uro i det engelske kongehus, og den seneste tid har uroen haft den iltre prins Harry som omdrejningspunkt. Prins Harry er bror til prins William, der en dag bliver konge, og yngste søn af prins Charles og prinsesse Diana, og sammen med sin kone, den borgerligt og amerikansk fødte hertuginde Meghan, ønsker han at trække sig som såkaldt seniormedlem af kongefamilien. Det er blandt andet ønsket om mere privatliv, der har bragt det unge ægtepar på disse tanker. Den engelske dronning Elisabeth har reageret ved at efterkomme parrets ønske, men samtidig også frataget dem retten til at kalde sig "kongelige højheder", frataget dem retten til at modtage apanage ligesom de to skal tilbagebetale cirka 20 millioner kroner for den nylige renovering af deres residens Frogmore Cottage. Der er langt fra det engelske til det danske kongehus, men dronning Elisabeths beslutning virker klog. Selv om man som kongelig er født ind i en særlig skæbne, er der historisk flere eksempler på, at medlemmer af forskellige kongehuse har frasagt sig disse nedarvede privilegier. I England synes dronningens holdning klar: Hvis du ikke vil arbejde som kongelig, får du heller ikke løn som kongelig. Dette spørgsmål kommer vi uden tvivl også til at diskutere inden længe her i Danmark, idet der i kongehuset lige nu er usædvanligt mange børn. En del af disse vil formentlig heller ikke som voksne kunne fylde en tilværelse ud inden for kongehuset, og derfor vil den til den tid siddende regent i samråd med regering og Folketing skulle træffe beslutninger i samme boldgade som dronning Elisabeths. Et kongehus med nedarvede privilegier er egentlig som konstruktion en anakronisme, men da eksempelvis det danske kongehus nyder massiv folkelig opbakning, er det i praksis en ganske demokratisk indretning. Imidlertid hviler en del af populariteten utvivlsomt på en bred accept af forholdet mellem aflønning og indsats, og her er det klart, at medlemmer af kongehuset for at få apanage skal arbejde for pengene.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];