Annonce
Sønderborg

Flere penge til specialbørn: Skole får helt særlig klasse

Sønderborg Kommune vil sende flere børn med særlige behov i almindelige klasser. Børne- og uddannelsesudvalget har lavet en plan for, hvordan det skal lykkes, da politikerne mener, at det er for børnenes bedste. Arkivfoto: Henrik Rath
Med en pulje på 2,5 millioner kroner vil Sønderborg Kommune inkludere flere børn i de almindelige skoleklasser fremfor at sende dem i specialtilbud.

Sønderborg: Færre børn skal i specialklasser eller have særlig undervisning.

Det har været og er stadig en målsætning for Sønderborg Kommune, som i budgetaftalen for 2021- 2024 afsatte 2, 5 millioner kroner årligt til området, fordi det ifølge politikerne kræver en ekstra indsats af skolerne.

Millionerne skal bruges til at udvide indsatsen, der skal sikre, at færre børn bliver visiteret til specialtilbud. De skal i stedet inkluderes i de almene klasser. Det har børne- og uddannelsesudvalget besluttet. Udvalget er klar med en plan for, hvordan pengene skal bruges i skoleåret 21/22, skriver det i en pressemeddelelse.

Annonce


Med de rigtige indsatser kan rigtig mange børn klare sig, og endda klare sig bedre, hvis de inkluderes i den almindelige klasse i stedet for at blive flyttet over i en specialklasse

Claus Klaris, udvalgsformand


- Med de rigtige indsatser kan rigtig mange børn klare sig, og endda klare sig bedre, hvis de inkluderes i den almindelige klasse i stedet for at blive flyttet over i en specialklasse, siger formand for børne- og uddannelsesudvalget Claus Klaris (V).

Et af punkterne i planen er inspireret af Aarhus Kommune, hvor der har været oprettet såkaldte NEST-klasser. Her går enkelte børn med autisme i en mindre almen klasse. Erfaringen fra Aarhus Kommune har vist, at alle elever – både med og uden autisme – profiterer fagligt og socialt af at være i en NEST-klasse. Derfor vil Sønderborg Kommune fra marts 2021 oprette sådan en på Nydamskolen.

Et stort fællesskab

Nogle af de øvrige hovedtræk i indsatsen er muligheden for at søge ekstra penge til at lave lokalt tilpassede faglige og sociale indsatser for kommende skolebørn, hele indskolingen og i overgangen fra indskolingen til mellemtrinnet.

- Man udvikler sig i fællesskab med andre, og derfor skal vi hellere inkludere de børn, der måske i forvejen føler sig lidt udenfor eller anderledes, i stedet for at de skiller sig ud i en gruppe for sig selv. Det er et stort skridt at visitere et barn til specialområdet, siger næstformand for børne- og uddannelsesudvalget Jesper Smaling (S) og fremhæver, at kommunen også vil oprette tvillingeklasser.

De skal styrke samarbejdet mellem specialklasserne og de almene klasser.

- Med de nye indsatser er der flere mindre skridt, man kan tage. Vi vil eksempelvis med tvillingeklasserne opnå den effekt, at grænsen mellem special og almen bliver mere fleksibel, og det kan mange børn få glæde af, siger Jesper Smaling.

Derudover skal skolerne skal have fokus på den generelle trivsel. Det betyder, at de i samarbejde med forældrene skal være opmærksomme på tidlige tegn og mønstre blandt eleverne, der kan føre til mistrivsel hos den enkelte. Det kan være en medvirkende årsag til skolefravær.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kolding For abonnenter

Oprensning af åen forhindrer ikke oversvømmelser: - Vi kan grave åen fem meter dybere, uden at det vil gavne noget som helst

Annonce