Annonce
Haderslev

Flybase får permanent støjmålingssystem

Hvor meget larmer sådan en basse her og dens lillebror F-16? Fra 2020 blier der etableret permanent støjovervågning på og omkring Fighter Wing Skrydstrup. Foto: Mads Claus Rasmussen/Scanpix

Det sidste år har naboerne til de kommende F-35 kampfly oplevet meget større åbenhed og imødekommenhed fra politikere og embedsmænd.

SKRYDSTRUP: Siden stiftelsen for et års tid siden har foreningen Flyvestations Skrydstrups Naboer mærket, at arbejde har båret frugt. Det konstaterede formanden på generalforsamlingen tirsdag aften.

- Det vigtigste er, at vi nu oplever langt mere åbenhed i hele processen omkring implementering af F-35 kampflyene og langt mere fokus på det. Både politisk og på embedsmandsniveau mødes vi at større imødekommenhed. Ligesom der nu er en erkendelse af, at der er nogle problemer, der skal tales om i modsætning til i starten, og da vi dannede foreningen. Det er ikke tvivl om, at det skyldes det arbejde, som borgerne omkring flyvestationen har ydet, siger formanden Agnes Rosenlund.

Hendes beretning for året fyldte hele otte sider, da hun gennemgik den for de 50 fremmødte på Skrydstrup Forsamlingsgård.

- Der er sket så meget, konstaterer hun.

Der har blandt andet været en lang række møder af forskellig art.

- Vi vil også gerne rose Godt naboskabsmøderne på Fighter Wing Skrydstrup, dialogmøderne arrangeret af kommunen og Forsvarsministeriets borgermøder. De er alle med til at skabe debat, dialog og gensidig forståelse.

Annonce

Beregninger er jo gode nok, men det her er et system, der hele tiden måler på, hvor meget støj der er, så man kan af- eller bekræfte folk i, hvor meget det støjer.

Agnes Rosenlund

Støjmålinger

Allerede i februar fik naboerne i Skrydstrup besøg af forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V). Det har også båret frugt. Blandt andet har Forsvarsministeriet bekræftet, at der bliver etableret permanent flystøjsovervågning i 2020.

- Det bliver tilsvarende det, man har omkring Københavns Lufthavn. Beregninger er jo gode nok, men det her er et system, der hele tiden måler på, hvor meget støj der er, så man kan af- eller bekræfte folk i, hvor meget det støjer.

Til maj kommer der så et F-35 fra Norge, som der skal måles på.

Derudover er der ved at bliver lavet støjberegninger og en miljøkonsekvensvurdering.

- Derefter er der et stort arbejde med at få spørgsmålene om erstatning og opkøb med ind i anlægsloven. Der skal vi forsøge at få de bedst mulige vilkår ind for vores medlemmer.

Juridisk rygdækning

Men samtidig arbejder foreningen på at sikre medlemmerne juridisk.

- I første omgang har vi kontakt til et advokatkontor, der vil holde en informationsaften for os. Så må vi sammen med medlemmerne vurder, om vi skal forsøge at få lavet nogen gruppeaftaler. Men vi håber selvfølgelig, at vi kan få vilkårene igennem ved dialog og forhandlinger med politikerne. Ellers er der selvfølgelig mulighed for at køre nogle gruppesøgsmål. Men vi håber bestemt ikke, at vi skal i retten. Vi håber, vi kan nå nogle gode aftaler, uden vi skal den vej, siger Agnes Rosenlund.

Der er blevet skiftet lidt ud i bestyrelsen det sidste års tid. På generalforsamlingen blev John Vergo, fra Skrydstrup og Carsten Fjordvold fra Vedsted valgt ind. I løbet af året er suppleanterne Jørgen Gram fra Gabøl og Niels Erik Christensen også Gabøl kommet ind, da Per Brommann, Kim Skov og Dorthe Mikkelsen har forladt bestyrelsen.

Den nye bestyrelse konstituerer sig den 24. januar.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Annonce