Annonce
Debat

Flyvelederforening: Nyt kontrolcenter er digitalisering for digitaliseringens skyld

Læserbrev: DATCA (Danish Air Controllers Association/Dansk Flyvelederforening, red.) har med interesse læst artiklerne bragt i Check-In den 18. januar omhandlende Remote Tower Systems (RTS), samt i JydskeVestkysten samme dag omhandlende samme emne i artiklen "Snart er lufthavnens kontroltårn overflødigt", hvor det beskrives, at Billund Lufthavn som den første lufthavn i landet vil overgå til at styre flyene digitalt, hvilket dermed vil gøre det velkendte kontroltårn overflødigt.

Efter DATCA's opfattelse mangler projektet og nyhederne noget nuance, i særdeleshed fra fagpersonale.

DATCA har, lige så længe projektet har eksisteret, forsøgt at få ørenlyd hos Naviair vedrørende vores bekymringer ved projektet, teknologien samt sikkerheden. Sidstnævnte har piloternes fagorganisation også udtalt bekymringer om.

Annonce

DATCA mener, at hele "hypen" og behovet for RTS er drevet af de firmaer, der har opfundet og profiterer af teknologien, samt ledere som synes teknologi er spændende. Man kan godt forestille sig scenarier som i f.eks. Sverige eller Norge, hvor man med denne teknologi kan tilbyde flyveledelse på meget små afsides flyvepladser, hvor det ellers ikke ville være rentabelt. Men at tage et fuldt funktionelt og effektivt kontroltårn i Danmarks næststørste lufthavn og proppe det ned i nogle barakker med skærme i stedet for vinduer, giver ingen mening for flyvelederne. Hverken fagligt eller økonomisk.

For at føje spot til skade, kan vi så læse i JydskeVestkysten, at Naviairs tekniske direktør, Morten Søndergaard, sammenligner det flyvelederne laver med "at spille Fortnite – bare uden at skyde flyene ned”. Denne udtalelse er et glimrende billede på, hvor lidt direktionen i Naviair egentlig ved om det arbejde, flyveledere og piloter udfører til dagligt. Det grænser til respektløst. Udtalelser som denne er bare ét eksempel på, hvorfor tilliden til direktionen i Naviair aldrig har været lavere end nu.

De danske flyveledere har intet imod teknologisk udvikling. Vi hilser tværtimod udviklingen velkommen – og har altid gjort det. På mange projekter er vi selv med til at drive udviklingen med ønsket om øget effektivitet og sikkerhed. Naviairs version af RTS sigter efter vores mening ikke imod forbedringer på nogle af disse parametre, men er snarere drevet af digitalisering for digitaliseringens skyld samt en frygt for, at hvis ikke man gør det, så kommer der nogle andre og gør det i stedet. Det er efter DATCA's opfattelse de færreste beslutninger drevet af frygt, der er gode eller rationelle. De fleste af de flyveledere, der har været involveret i RTS-projektet, er stoppet igen. Det overvejende argument har været, at man ikke bliver lyttet til, samt at projektet mangler styring, mening og information.

Naviair udtaler, at man vil booste antallet af flyveledere samt rekruttere til RTS i 2023. Denne udtalelse finder DATCA noget paradoksal i efterdønningerne på Naviairs fejlslagne spareplan ovenpå covid-19-krisen, hvor man har sendt en tredjedel af flyvelederne i Billund hjem på fratrædelsespakker med det til følge, at de resterende flyveledere arbejder overtid som aldrig før, til trods for at trafikniveauet stadig er langt under 2019-niveau. Det ville være mere reelt at kalde det "at genbesætte ledige flyvelederstillinger" og har intet med RTS at gøre.

Annonce
Kommentar For abonnenter

Traditionsforening har en pinlig sag: Selvfølgelig skal kvinder have adgang til beslutningerne

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Kolding For abonnenter

Nedgravet lig fundet i kolonihaveområde og tre personer fængslet: Det ved vi om den uhyggelige drabssag

Esbjerg For abonnenter

Thomas' fingre var smeltet ind til senerne, men nu har han sagt farvel til førtidspension: Jeg vil hellere arbejde i mit eget firma

Varde For abonnenter

Chokeret Julie tog sig af dement kvinde, der gik forvirret rundt i midtbyen og ledte efter kørelejlighed til grænsen: - Jeg fik at vide, at jeg bare skulle lade hende gå

Billund

Barn kørt ned af bil: 72-årig kvinde overså formentlig sin vigepligt

For abonnenter

Nødråb fra virksomheder: Vi ved ikke, om vi kan få råvarer om en måned. Eller hvad de koster. Og om leverandøren findes om et år

Kolding

Henrik fandt 43-årig formodet drabsoffer gennembanket kort før han forsvandt: - Der må være nogle, der har været meget sure på ham

Kolding For abonnenter

Efter drabet på 22-årig kvinde: Nu vil Kate bare gerne væk fra stoffer og utryghed på Violvej

Klimakamp ved køledisken: Klimamærker guider Kvicklys kunder til mere klimavenlige indkøb

Sydjylland

André gav sin mobber et knæ i ansigtet: Blev første gang smidt ud af skolen i 3. klasse - nu vil han lægge årti med vold og stoffer bag sig

Cirkusrevy uden Ulf og Lisbet: Velsmurt underholdning, men ingen latterkramper

Kolding

Dreng med autisme tog fra Gentofte til Kolding for at komme i praktik: Her ville firma godt give Noah en praktikplads

Aabenraa For abonnenter

Pia og hele byen knokler for kæmpe gul Tour-fest: Nu skal landsby på verdenskortet

Kultur

Det hemmelige svømmebad: Sæsonen er åben, men fortæl det ikke til nogen

Annonce