Annonce
Haderslev

Folk spørger om dit og dat: Færgepersonale udfordres af turistopringninger i travl sommerperiode

De fleste overgange på Aarøfærgen er fyldt til sidste passager for tiden. Arkivfoto: Larz Grabau
De fleste spørgsmål kan besvares på andre måder end ved at ringe direkte til personalet på færgen. Det mener Aarøfærgens overfartsleder. Færgen modtager i øjeblikket mange opkald med banale spørgsmål, og det koster personalet meget tid.
Annonce

Aarø: Aarøfærgen har kronede dage. Passagerne står i lange køer for at komme ombord, og færgen sejler i pendulfart mellem Aarøsund og den lille ø i Lillebælt.

Men det betyder også, at færgepersonalet har travlt. Meget travlt. Derfor er det ifølge overfartsleder Jan Sejersen en udfordring, at så mange turister for tiden ringer til personalet for at stille spørgsmål.

Når man ringer til Aarøfærgen får man nemlig fire valgmuligheder for præcist hvilket nummer, man vil ringe til. Det første er til ''akutfærgen'', som er forbeholdt politi samt brand og redning. Anden mulighed er at få oplysninger om sejlplanen og priserne, ligesom det også er muligt at ringe direkte overfartsleder Jan Sejersen.


Så er det bedre, at de ringer til mig. Jeg har bedre tid til at tage telefonen. Det siger lidt om, hvor travlt de egentlig har. De tjener i hvert fald deres løn for tiden.

Jan Sejersen, overfartsleder Aarøfærgen


For nylig har han set sig nødsaget til at ændre den fjerde mulighed, så den nu lyder, at man kun skal bruge denne mulighed, hvis man har ''særligt vigtige meddelelser til færgens personale''.

- Rigtig mange mennesker har ringet til færgepersonalet for at stille spørgsmål om, hvornår færgen sejler eller om hvor mange mennesker, der skal med. Det er en udfordring, at folk ringer så meget til færgen for at spørge om dit og dat. Man har alligevel en valgmulighed om at få oplyst færgetider og priser, når man ringer, siger Jan Sejersen.

Annonce

Bruges også som nødtelefon

Han medgiver, at det skal være en mulighed at komme i kontakt med færgens personale. Men han pointerer også, at folk både kan få svar på spørgsmål om afgange og priser på hjemmesiden og via en af de andre valgmuligheder i telefonen.

- Færgefolkene har bare ikke tid til det. Men de skal tage telefonen, for samme telefon bruges som nødtelefon, hvis der skal en ambulance eller en brandbil over på øen, siger Jan Sejersen.

Aarøfærgens telefon

  • Når du ringer til Aarøfærgens telefon får du følgende valgmuligheder ved at taste 1, 2, 3 eller 4:
  1. Akutfærge - forbeholdt politi samt brand og redning
  2. Oplysninger om sejlplan og priser
  3. Særligt vigtige henvendelser til færgens personale, som ikke omhandler sejlplaner og priser
  4. Overfartslederen

Han har derfor overvejet helt at fjerne muligheden for at ringe til færgepersonalet i juli, hvor der er mest travlt. Men i første omgang har han nu ændret ordlyden i telefonens valgmuligheder, så det er tydeligt, at man kun skal kontakte færgepersonalet med særligt vigtige meddelelser.

- Så er det bedre, at de ringer til mig. Jeg har bedre tid til at tage telefonen. Det siger lidt om, hvor travlt de egentlig har. De tjener i hvert fald deres løn for tiden, siger overfartslederen.

Jan Sejersen, overfartsleder på Aarøfærgen, har overvejet at fjerne folks mulighed for at ringe til færgepersonalet. Arkivfoto: Jacob Schultz

Udover ordlyden på telefonens valgmuligheder er også Aarøfærgens side på Haderslev Kommunes hjemmeside blevet opdateret. Her frabedes opkald til færgens personale på grund af ''ekstraordinær travlhed'', ligesom folk opfordres til at finde svar på sine spørgsmål ved at taste 2 efter opringning til færgen eller ved at søge på hjemmesiden.

- Kan du ikke finde de ønskede oplysninger, er du velkommen til at ringe, står der efter opfordringen.

I den første del af juli har Aarøfærgen haft en stigning i passagerantallet på 40 procent sammenlignet med samme periode sidste sommer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
coronavirus

Live: Regeringen indfører krav om mundbind i offentlig trafik hele døgnet

Kolding For abonnenter

SF-kolleger husker tilbage: Allerede i 1993 var Villy Søvndal klar til at blive borgmester

Annonce