Annonce
Esbjerg

Fondsdirektør med opråb til erhvervslivet: Smider fem millioner kroner i uddannelsesstøtte

Kristoffer Jarl Kristensen, administrerende direktør i Claus Sørensens Fond, er barnebarn og oldebarn af to af Esbjergs store erhvervspersonligheder, Claus og Tage Sørensen. Nu smider Claus Sørensens Fond fem mio.kr. til Education Esbjerg. Arkivfoto: Hans Chr. Gabelgaard
Claus Sørensens Fond donerer fem millioner kroner til kampen om at få flere videregående uddannelser til Esbjerg. Samtidig appellerer fondsdirektør Kristoffer Jarl Kristensen til, at der nu også kommer skub i dem, der indtil videre har nølet med at bakke op.

Esbjerg: Claus Sørensens Fond øger nu indsatsen og donerer fem millioner kroner til tiltrækning af nye videregående uddannelser til Esbjerg, også kaldet Education Esbjerg.

Det fremgår af en meddelelse, som Kristoffer Jarl Kristensen, administrerende direktør i Claus Sørensens Fond, har fremsendt til lokale medier, hvor han henviser til, at fonden hermed også har en forventning om, at Esbjerg Kommune og regionens erhvervsliv hver bidrager med yderligere fem millioner kroner.

Samtidig sender fondsdirektøren et opråb om en bredere funderet støtte.

I forvejen har Esbjerg Kommune sammen med private virksomheder og fonde tilsammen bidraget med omkring 11 millioner kroner, men Kristoffer J. Kristensen ser gerne, at andre end ”Tordenskjolds soldater” påtager sig et medansvar.

Annonce
Det står også klart, at det er en offentlig opgave at tilvejebringe de uddannelser som samfundet har brug for. Men vil man have del i udviklingen, så skal der gøres en aktiv og effektiv indsats. Esbjerg har længe forsømt, gennem prioriteret og målrettet indsats, at styre denne udvikling, hvilket der nu tages hånd om.

Kristoffer Jarl Kristensen, adm. direktør, Claus Sørensens Fond

Stor vision - ikke umulig

- Det er en stor vision, men ikke en umulig vision. Det ligger ikke i vestjysk dna at råbe op og kræve andres handling. Det kan måske være en del af forklaringen på, hvorfor Esbjerg også i universitets-sammenhæng er en filial-by. Men hvis erhvervslivet og byrådet er enige om, at uddannelse er så vigtigt et element for vores fremtid, så kan det undre, hvor køen til økonomisk og moralsk opbakning har taget opstilling. Tordenskjolds soldater er som sædvanligt mødt beredvilligt op, har påtaget sig deres ansvar og har afleveret hvert deres flotte bidrag, skriver fondsdirektøren og fortsætter:

- I medierne har man kunne læse, at Esbjerg Kommune bidrog med de første fem millioner kroner til projektet i forventning om, at fondene og erhvervslivet matchede kommunens indsats. Fondene og erhvervslivet har indtil nu mobiliseret seks millioner kroner, hvilket bringer det samlede beløb op på 11 millioner kroner. Umiddelbart ganske flot. Men det ville være velgørende, hvis brede kredse støttede økonomisk, så vækst i vores region, hvilede på en meget bred tilslutning.

Ingen garanti

Kristoffer J. Kristensen peger også på, at der ingen kommer og beder om den enkeltes hjælp, og at hver enkelt virksomhed selv må bringe sit offer, stort som småt, ligesom han konkretisere, hvad pengene skal bruges til.

- Der skal indsamles mindst 15 millioner kroner til tre års drift, men ingen ved, hvor mange penge, der skal til, og hvad de skal bruges til for at gøre indsatsen effektiv og vedvarende. Det er jo netop det, pengene skal bruges til; at undersøge, udforske, afprøve, informere, tiltrække, fastholde og påvirke til, at antallet af relevante studerende øges. Men vi ved, at jo mere vi øger indsatsen, desto større sikkerhed er der for at missionen lykkedes, skriver han og noterer samtidig, at Esbjerg efter hans opfattelse ikke har råd til ikke at gøre noget:

- Hvordan opnår man så sikkerhed for, at indsatsen lykkes, og investeringen betaler sig hjem? Den garanti kan ingen give. Men vi ved, at hvis vi ikke gør noget, så vil udviklingen fortsætte som hidtil og det løser ikke regionens udfordringer. Nogle af byens mest prestigefyldte folk har sat deres tid, evner og renommé på spil for at projektet skal lykkes - større garanti kan der ikke stilles.

Sagen kort

  • For 14 dage siden kom det frem, at der på under en måned var samlet knap 11 millioner kroner ind til Education Esbjerg – en indsats, der skal styrke Esbjerg som en stærk uddannelses- og studieby. Samtidig rettede topcheferne fra to af Esbjerg største virksomheder, Viking Life-Saving Equipment A/S og Blue Water Shipping A/S en kraftig appel til det øvrige erhvervsliv om at gribe dybt i lommerne og bakke initiativet op, så beløbet forhåbentlig kan fordobles.
  • Indsamlingen af midler blev sat i gang på et krisemøde om uddannelsesbyen Esbjergs fremtid i slutningen af oktober i Blue Water Shippings hovedkvarter, som Business Esbjerg og erhvervsnetværket VL74 havde arrangeret. Omkring 100 deltagere - politikere, virksomhedsledere og repræsentanter fra uddannelsesmiljø og byens store fonde - deltog, og det endte med, at borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) på byrådets vegne lovede at lægge fem millioner kroner i indsatsen, der anslået vil koste minimum 10 millioner kroner - driften af et sekretariat i tre år.
  • Erhvervslivet i Esbjerg gav hurtigt håndslag på at gøre det samme i et forsøg på at skaffe flere studerende og flere uddannelser til landets femtestørste by og sætte en effektiv bremse i Esbjerg Kommunes stagnerende befolkningstal. Viking og Blue Water skrev kort efter checks på hver én million kroner, og siden er der altså kommet mere end tre millioner kroner ekstra ind.
Kristoffer Kristensen appellerer til at flere i erhvervslivet støtter op om Education Esbjerg. Arkivfoto: Hans Chr. Gabelgaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

112

15.000 flere biler om dagen på fem år: Antallet af biler på motorvejen ræser af sted

Annonce