Annonce
Vejen

Fondsgave til Billedskolen møder kritiske spørgsmål

Anni Grimm (løsgænger), byrådsmedlem i Vejen Kommune. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Løsgænger Anni Grimm kritiserer beslutningen om at modtage fem millioner kroner til kunstmuseets billedskole på betingelse af, at Vejen Kommune forøger billedskolens driftstilskud. Samtidig sår hun tvivl om, hvem der står tilbage med momsregningen på 875.000 kroner.

VEJEN: Kan man købe sig ret til indflydelse på skattekronernes anvendelse i Vejen Kommune?

Det er i hvert fald den opfattelse, Anni Grimm (løsgænger) har i forbindelse med fondsdonationen på fem millioner kroner fra Aage og Johanne Louis-Hansens fond til Vejen Kunstmuseum. Pengene er øremærket et køb af det gamle elværk på Lindegade i Vejen til fremtidig brug for Billedskolen.

Donationen fra fonden er betinget af, at Vejen Kommune tilfører billedskolen flere driftsmidler fra 2021. I kommunens netop godkendte budget er der fra 2021 indregnet en stigning på 400.000 kroner om året i billedskolens tilskud. Det stiller Anni Grimm sig kritisk overfor.

-Det er en farlig vej at begive sig ud på. Det bør ikke kunne siges om Vejen Kommune, at fonde eller andre kan købe sig til indflydelse. Derfor bør driftsønsket helt udgå, skrev hun i sit ændringsforslag til 2. behandlingen af kommunens budget.

Annonce

Hvem betaler momsen?

Under 2. behandlingen i byrådssalen tirsdag eftermiddag stillede Anni Grimm flere spørgsmål om fondsmidlerne. Det forholder sig nemlig sådan, at der skal betales moms på 17,5 procent af de fem millioner kroner, svarende til 875.000 kroner.

Den udgift har bare ikke været en del af sagsbehandlingen i byrådet, mener Anni Grimm.

-H vis jeg har ret i min formodning om, at der i regnestykket for billedskolen mangler at blive redegjort for 875.000 kroner, så tænker jeg, at der er skabt berettiget tvivl om tidligere vedtagelse af punktet, der blev behandlet på den lukkede dagsorden, sagde hun i byrådssalen.

Til det svarede borgmester Egon Fræhr (V), at momsspørgsmålet endnu ikke var løst, men ville blive løst i de videre forhandlinger omkring den endelige økonomi.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce