Annonce
Erhverv

Forbrugerombudsmanden lukker igen forbudt eksamenssalg

På hjemmesiden "FixMinOpgave" kunne gymnasieelever købe skoleopgaver til en selvvalgt karakter før sommerferien. Siden blev forbudt, genopstod og er nu forbudt igen.

Efter at have startet tidligere forbudt salg af opgaver op igen er manden fra Fixminopgave atter bremset.

Forbrugerombudsmanden har endnu en gang stoppet salget af eksamensopgaver til studerende. Det skriver Jyllands-Posten.

Før sommeren blev firmaet En Bedre Fremtid IVS og den tilhørende hjemmesiden Fixminopgave forbudt af Forbrugerombudsmanden.

Men i november startede manden bag, Frederik Drews, en lignende side, FMO Original, op igen.

Nu har Forbrugerombudsmanden fået nedlagt et såkaldt personligt forbud mod Frederik Drews ved Sø- og Handelsretten.

- Denne person fortsatte markedsføringen af opgavebesvarelser. Vi har derfor vurderet, at det var nødvendigt også at nedlægge et forbud over for personen.

- Det krænker almene samfundsinteresser, når man tjener penge på at sælge opgavebesvarelser.

- Desuden kan eleverne bortvises fra eksamen, hvis de afleverer en købt besvarelse. Det er efter vores vurdering groft og i strid med god markedsføringsskik, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen til Jyllands-Posten.

Onsdag i sidste uge skrev Ritzau, at En Bedre Fremtid IVS var under tvangsopløsning og at likvidator havde fundet flere hævninger af privat art i firmaet.

Men mediet Gymnasieskolen.dk kunne berette, at Frederik Drews havde startet FMO Original.

- Når de åbenbart ikke forstår budskabet, så er vi jo nødt til at arbejde på et lovforslag, der rammer bredt. Det er den vej, vi bliver nødt til at gå.

- Ellers fortsætter det her bare. Hele tanken har været at få det stoppet og gjort det kriminelt. Og det kræver formentlig et lovforslag, sagde undervisningsordfører hos Venstre Anni Mathiesen.

Ifølge Jyllands-Posten blev FMO Originals Facebookside allerede lukket onsdag, mens hjemmesiden blev lukket fredag på anmodning af Forbrugerombudsmanden.

Hvis Frederik Drews trodser det personlige forbud kan han blive idømt bødestraf eller op til fire måneders fængsel.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Haderslev

Haderslev taber sag mod storbank

Kommentar For abonnenter

Det handler ikke om Rerup - det handler om borgerne

Kan man som borger være sikker på, at man får en ærlig og korrekt behandling på Haderslev Jobcenter, hvis man af forskellige grunde er henvist til offentlig forsørgelse? Vi lever i et land, hvor vores forhold til myndighederne heldigvis og for det meste er præget af tillid. Men man bliver i tvivl, hvis man ser på den lange stribe af sager om forkert behandling af borgere på Haderslev Jobcenter, som Mogens Rerup som partsrepræsentant har vundet i diverse appelsager. Set ud fra de sager er svaret afgørende nej. Man kan ikke være tryg. Senest har Mogens Rerup igen vundet en ankesag, hvor en 24-årig psykisk handicappet mod reglerne fik lukket sin uddannelseshjælp og af Haderslev Jobcenter blev nægtet hjælp til indskud til en lejlighed med besked om, at han bare kunne blive boende hjemme hos sine forældre. Nu får han alligevel hjælp, som reglerne foreskriver. Men i stedet for at få rettet op på det fundamentale problem, at der bliver lavet for mange fejl i sagsbehandlingen af borgerne på Haderslev Jobcenter, så har Haderslev Kommunes politiske og administrative ledelse i mere end et år valgt at dreje problemet over på Mogens Rerups person. Det handler om Rerups habitus, hans optræden, de mange mails han sender osv. Men undskyld mig, tager jeg fejl, hvis jeg ræsonnerer, at der ikke ville være nogen sager for Mogens Rerup, hvis Haderslev Jobcenter var i stand til at forvalte borgernes ret og pligt efter reglerne? Det er jo fejl på fejl i behandlingen af borgerne på Haderslev Jobcenter, der gør Rerup til det, han er i dag: En irriterende plet på Haderslev-skjorten, som bare ikke vil gå af i vask. Skal pletten på Haderslevs ry og rygte vaskes væk, er det ikke Rerup, der skal væk, men fejlene på Haderslev Jobcenter. Det er i grunden ret enkelt. Men Haderslev Kommunes kommunikation er gennemsyret af en uklædelig "offerrolle": Det er hele er Rerups skyld og hans facon over for de ansatte, ikke jobcenterets. Når redaktionens journalister taler med visse udvalgsformænd og direktører, og det handler om endnu en ufordelagtig historie om Haderslev Jobcenter, så får de at vide mere eller mindre direkte, at de nok er sendt i byen af Mogens Rerup. Intet kunne være mere forkert. Redaktionen er hverken i lommen på den ene eller anden part i denne mere og mere ulykkelige sag. Fokus for avisens redaktion og for kommunen bør ligge på en besvarelse af det spørgsmål, jeg indledte med: Kan borgerne være sikre på, at de får en korrekt behandling på Haderslev Jobcenter? Økonomi spiller åbenlyst en rolle i alt det her. Offentlig forsørgelse er dyrt for kommunen, og skal man holde et budget er det nødvendigt at gå konservativt til værks. Men alle skal altså følge spillereglerne. Ledelsen i Haderslev Kommune og en række fagforeninger vælger så mandag at udsende en noget usædvanlig "udtalelse", hvori den gentager ledelsens gennemgående pointe, nemlig at det hele handler om Rerup og hans facon. Det sker ovenikøbet efter, at en medarbejder på jobcenteret i sidste uge smækker med døren og i en mail til byråd og ledelse fortæller, at hun direkte er blevet opfordret til at omgå loven ved "ikke at kunne huske noget", hvis hun bliver spurgt. Der er formentlig en reel risiko for, at Haderslev Jobcenter kommer under skærpet opsyn fra staten og endda under administration, hvis udgifterne og fejlene på jobcenteret fortsætter med at stige i antal. Og måske vil en form for skærpet tilsyn fra staten i virkeligheden være at foretrække. Tilliden skal genoprettes.

Annonce