Annonce
Vejen

Foredrag i Lintrup: Domprovstens 3500 kilometer i kajak på russiske floder

Thomas Frank fortæller i Lintrup om sine kajak-oplevelser på havet. Foto: Preben Madsen

Lintrup: I efteråret 2017 begav Thomas Frank sig alene afsted i en fem en halv meter lang kajak på de russiske floder. Til daglig er han domprovst i Viborg, men han satte sig som mål at sejle på vikingernes gamle rute fra Østersøen til Byzans, vore dages Istanbul.

På turen ville Thomas Frank efterprøve sin teori om, at vikingerne tog den kristne religion med sig hjem fra deres togter til Rusland og Byzans. Tidligere har han roet i kajak på Elben og Nilen, men turen på de russiske floder var på 3500 kilometer.

Torsdag 23. januar klokken kommer Thomas Frank og fortæller om turen, om ekstremsport, historie og kultur i Lintrup Forsamlingshus. /exp

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Esbjerg

Se kortet: Her rammer Energinets nye linjeføring mellem Endrup og grænsen

112

Lastbil ramt af bom i overkørsel i Ribe

Annonce