Annonce
Sport

Formel 1-legenden Niki Lauda er død

-/Ritzau Scanpix
Østrigeren Niki Lauda vandt verdensmesterskabet for Ferrari i 1975 og 1977 og for McLaren i 1984.

Den tredobbelte verdensmester i Formel 1 Niki Lauda er død. Han blev 70 år.

Østrigeren døde i sin seng mandag aften efter længere tids sygdom. Det oplyser Laudas familie ifølge det britiske medie The Mirror.

- Det er med stor sorg, at vi kan oplyse, at vores elskede Niki er sovet stille ind omgivet af sin familie, skriver familien i meddelelsen.

Niki Lauda vandt verdensmesterskabet for Ferrari i 1975 og 1977 og for McLaren i 1984. Han regnes af mange som en af de bedste racerkørere gennem tiden.

Op til sin død var han bestyrelsesformand for og medejer af det tyske Formel 1-hold Mercedes med den nuværende verdensmester, Lewis Hamilton.

Den østrigske racerkører fik alvorlige brandsår på kroppen og i ansigtet efter en voldsom ulykke i et løb i 1976 på tyske Nürburgring.

Niki Lauda var dengang forsvarende verdensmester og favorit til at genvinde VM-titlen i Formel 1 med briten James Hunt som hans nærmeste konkurrent.

Det havde regnet, og Lauda havde allerede skiftet dæk og speedede op for at indhente tabt tid.

Men dækkene var stadig kolde og vejgrebet dårligt, da hans bil pludselig skred ud i et sving.

Lauda knaldede ind i barrieren, hans hjelm røg af, og hans Ferrari brød omgående i brand, mens den spinnede tilbage på banen.

Den østrigske racerkører sad fastklemt i over et minut, mens han indåndede giftige dampe fra den brændende bil.

Nogle af hans medkørere forcerede flammerne og reddede ham ud af infernoet.

- Ti sekunder mere og jeg ville være død, sagde Lauda i et interview med The Telegraph for et par år siden.

Bare seks uger senere var Lauda igen at finde i kampen om Formel 1-verdensmesterskabet, men han endte med at tabe til den evige rival James Hunt.

Dramaet blev i 2013 oprullet i filmen "Rush" af den Oscar-vindende amerikanske instruktør Ron Howard.

Ulykken i 1976 mærkede Niki Lauda for livet.

På grund af forbrændingen bar han nærmest permanent en rød kasket over arrene og et halvt afbrændt øre.

Samtidig blev hans lunger beskadiget.

I august sidste år blev Lauda indlagt for en dobbelt lungetransplantation, og østrigske medier har tidligere berettet om, at han var i dialyse.

Niki Lauda voksede op i en velhavende industrifamilie, og han havde også selv talent for at opbygge forretninger.

Ikke mindre end tre luftfartsselskaber stod han i spidsen for. Først Lauda Air og derefter flyNiki, der begge blev opkøbt af andre selskaber.

Senest skabte han LaudaMotion, som Ryanair sidste år købte sig ind i.

Lauda har to sønner fra et tidligere forhold med Marlene Knaus.

I 2008 giftede han sig med Birgit Wetzinger, der er 30 år yngre og arbejdede som stewardesse for Laudas luftfartsselskab flyNiki.

Hun donerede sin nyre til Lauda, efter at østrigeren ikke kunne bruge sin brors.

I 2009 fik Lauda og Birgit tvillingerne Max og Mia.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce