Annonce
Sydjylland

Forsigtig optimisme fra borgmester over udsigt til dobbeltspor: Vil først se en endelig aftale

Thomas Andresen (V), borgmester i Aabenraa Kommune og næstformand i Udviklingsråd Sønderjylland, mener, at dobbeltsporet bør anlægges uanset projektets pris. Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Aabenraas borgmester har endnu ikke armene hævet over hovedet, selvom regeringen har prioriteret det længe ventede dobbeltspor mellem Padborg og Tinglev i den infrastrukturplan, der præsenteres torsdag.

Transport: Der skal to streger under facit og en endelig aftale på bordet, før Aabenraas borgmester Thomas Andresen (V) kommer til at juble over udsigten til et ekstra jernbanespor mellem Padborg og Tinglev.

Borgmesteren er også næstformand i Udviklingsråd Sønderjylland (URS), som i årevis har arbejdet for at få udvidet strækningen med et ekstra spor. I dag er der nemlig kun et enkelt spor på den cirka 12 kilometer lange strækning, og det er det eneste sted over 3500 kilometer mellem Syditalien og Stockholm, hvor der ikke er et dobbeltspor.

Torsdag middag præsenterer regeringen sin længe ventede infrastrukturplan, og her er det sønderjyske dobbeltspor med på listen. Det glæder Thomas Andresen, men han vil altså ikke række armene helt over hovedet, før en endelig aftale er på plads.

- Jeg synes, at jeg af flere omgange har hørt, at det var lige ved og næsten, og jeg er først tilfreds, når der er to streger under. Jeg er glad for, at projektet er med på listen, men nu skal vi i mål, siger han.

Der er dog umiddelbart udsigt til opbakning fra et stort flertal i Folketinget.

Annonce

Risiko for nedbrud

Enkeltsporet gør, at godstog til tider må holde stille og vente, og Thomas Andresen henviser til et toguheld i 2012 mellem Vamdrup og Vojens, som her fik lukket jernbanen i 17 dage.

Den strækning var nemlig også enkeltsporet indtil 2015, så da uheldet skete, måtte trafikken omdirigeres over Tønder-Bramming. Thomas Andresen mener, det ville være en katastrofe, hvis der skete et lignende uheld mellem Tinglev og Padborg.

- URS har vedholdende gennem mange år peget på, at der var en kæmperisiko, hvis man stod med et enkeltspor, og der kom nedbrud derpå. Så er der en sårbarhed i forhold til at få varer ind og ud af Danmark, siger han.

Annonce

Usikker pris

I sit udspil lægger regeringen op til at afsætte 800 millioner kroner til selve anlæggelsen af projektet, men et ekstra spor er ikke blevet undersøgt detaljeret siden 1993, hvor Folketinget godkendte en anlægslov for strækningen, og ifølge Transportministeriet er prisen derfor usikker.

Men Thomas Andresen og URS mener, at projektet bør realiseres uanset prisen.

- Det ændrer ikke det grundlæggende. For uanset om anlægget koster 600 eller 800 millioner, så er det risikoen ved et brud på jernbanenettet, der er det overhængende i denne sammenhæng. Det er godt, at der ikke er sket et uheld indtil videre, og for at fremtidssikre jernbanedriften, bliver man nødt til at lave sådanne investeringer, siger Thomas Andresen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sydjylland

Det betyder de nye indrejseregler for grænsehandlen: Efter disse datoer kan du handle i Tyskland

Tønder

Opgradering af hovedvejen

Sport

Se med i aften på jv.dk: Vi sender direkte fra stort speedwaybrag

Kolding

Beslutning om at lukke SFO'er i ferier droppes fuldstændigt: Embedsmænd beklager fejl

Kolding For abonnenter

Ejer af fitnesscenter efter næsten fire måneders lukning: - Vi taber penge hver dag

Annonce