Annonce
Erhverv

Forsker: Trængsel får trafikken til at bryde sammen dagligt

ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix
Pendlere må køre hjemmefra tidligere og tidligere på grund af stigende trængsel - især på Sjælland.

Stigende trængsel på vejene presser pendlerne, og især på Sjælland er mange nødt til at stå op mellem klokken 04 og 05 om morgenen for at nå frem på arbejde, inden bilkøerne vokser, og trafikken går helt i stå.

En rapport fra Vejdirektoratet viser ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten, at der på flere af de store indfaldsveje mod København nu afvikles mest trafik i tidsrummet før klokken 05.30 eller mellem 05.30 og 06 om morgenen.

En del af forklaringen er, at trafikken på motorvejene siden 2010 er vokset med 36 procent. Nogle steder i København har der endda været stigninger på over 40 procent.

Ifølge afdelingsleder Kasper Rosenstand fra Vejdirektoratet rykker pendlingen sig i takt med, at trængslen stiger, så bilisterne kommer tidligere og tidligere ud på vejene.

- Mens vi i dag ser, at der nogle steder afvikles mest trafik før klokken 05.30, så lå det store tryk for 5 eller 10 år siden senere på morgenen, typisk mellem kokken 06 og 07, forklarer Kasper Rosenstand til Jyllands-Posten.

Trafikforsker og professor Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet mener, at udviklingen er et bevis på, at trafikken ind mod København hver morgen reelt bryder sammen.

- Og efterhånden som det bliver værre, finder flere og flere ud af, at de skal køre tidligere og tidligere for at nå frem på arbejde, inden trafikken bryder sammen, siger Mogens Fosgerau.

Han forudser, at presset på vejene vil vokse yderligere og dermed påvirke pendlernes hverdag endnu mere.

På Aalborg Universitet mener trafikforsker Harry Lahrmann ifølge Jyllands-Posten, at man er nødt til at begynde at begrænse trafikudviklingen ved for eksempel at gøre det dyrere at køre i bil eller indføre andre restriktioner.

- Det kan være i form af roadpricing eller ved at kigge på lønmodtagernes kørselsfradrag, siger Harry Lahrmann.

Han efterlyser styring af både, hvor folk bosætter sig, og hvor virksomhederne slår sig ned, fordi det i høj grad er det, der påvirker trafikudviklingen.

/ritzau/


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Marcus Knuth er en gemen mandattyv

Marcus Knuth blev onsdag De Konservatives nye udlændingeordfører samt integrations- og indfødsretsordfører. Det er der bestemt ingen grund til at ønske tillykke med. Den politiske belønning er nemlig aldeles ufortjent. Naturligvis er det fuldstændig legitimt, hvis Marcus Knuth ikke længere har følt sig hjemme i Venstre og derfor skifter til De Konservative. Til gengæld er det målt med moralske alen helt utilstedeligt, at politikeren blot fortsætter i Folketinget, som om intet var hændt. Den 5. juni i år sendte vælgerne 43 repræsentanter for Venstre ind i Folketinget. Så vidt vides har der ikke efterfølgende været et nyt valg. Derfor er de 43 mandater fortsat Venstres. Partihop er beklageligvis ikke helt så sjældne i dansk politik. Som regel er mønstret det samme – afhopperne tager deres mandater ind i det nye parti. Opfattelsen af, at politikerne så at sige ejer deres mandat er hinsides enhver sund fornuft. Mandatet tilhører de vælgere, der har udpeget den pågældende. Ved Folketingsvalget satte godt 9500 vælgere deres kryds ved Marcus Knuth. Det gjorde de givetvis i forventning om, at deres tillidsmand på tinge ville arbejde for Venstres dagsorden. Den tillid er nu gjort til skamme. Eneste anstændige beslutning er at forlade sin politiske tillidspost, hvis man af den ene eller anden grund kommer på kollisionskurs med sig parti. Så kan suppleanten nemlig rykke ind og fortsætte arbejdet for den liste, som vælgerne har peget på. Havde Marcus Knuth draget denne rette konsekvens, ville det aftvinge respekt. Det havde herefter stået ham frit for eventuelt at stille op som konservativ kandidat ved næste Folketingsvalg, hvor han måske endda havde haft rimelige muligheder for atter at blive sendt afsted til Christiansborg. I stedet har Marcus Knuth nu slet og ret gjort sig skyldig i gement mandattyveri, hvor han har sat sine egne interesser over vælgernes. Den slags bidrager til en politikerlede, som i dette tilfælde er absolut berettiget.

Aabenraa

Skolebus kørte i grøften

Annonce