Annonce
Erhverv

Forskningscenter opruster: Flere ansatte til klima-området

Center Danmark, som er et partnerskab mellem fire universiteter og Ewii-koncernen, har netop ansat to forskere til at bidrage med viden om at nedbringe CO2-udledningen. Foto: Ewii
Center Danmark, der holder til hos Ewii, har ansat to forskere, som skal bidrage med viden til at reducere Danmarks CO2-udledning med 70 procent.

Fredericia: Danmark skal reducere CO2-udledningen med 70 procent. Det har et flertal på Christiansborg beslutte. Mens de beslutter, hvordan det skal gøres, ruster fagfolk i de grønne miljøer sig til at bidrage med den viden, de har.

Det gælder også hos Center Danmark, der er et samlingspunkt for grøn forskning fra partnere som Ewii Energinet, DTU, Aalborg Universitet, Syddansk Universitet, Aarhus Universitet samt en række virksomheder, kommuner og offentlige organisationer. Ewii-koncernen er blandt initiativtagerne til centret, der blev grundlagt i 2018. Center Danmark holder i øjeblikket til i et kontor hos Ewii i Kolding.

Her er netop ansat to forskere med speciale i grøn energi, data og digitalisering.

- Ambitionen om et grønnere Danmark er i dag meget konkret, og det er rigtig godt, der lige nu er mange og livlige diskussioner om klima, siger administrerende direktør i Ewii Koncernen, Lars Bonderup Bjørn i en pressemeddelelse.

- Det er et centralt spørgsmål, hvordan pengene er bedst brugt. Vores holdning i Ewii er, at det generelt ikke bare handler om at lave løsninger, der virker i Danmark, men om at lave løsninger, der har internationalt potentiale til reduktion af CO2, uddyber Lars Bonderup Bjørn.

Annonce

Håber at kunne eksportere viden

Center Danmark sigter blandt andet mod at skabe en data-infrastruktur, der gør det muligt at optimere det daglige forbrug, ikke kun for danskere, men også uden for landets grænser, så det på et senere tidspunkt kan blive en eksportvare.

Forskerne vil koble Danmarks fælles forsyning, der i dag er tre forskellige sektorer: el, vand og varme, samt intelligent integration af transport- og elsektoren.

- Vi kigger ind i en fremtid, der ser anderledes ud, og det kræver, at vi bygger en data-infrastruktur op, der passer til det. Vi skal sammentænke energisystemerne og ikke længere dele samfundet op i sektorer på samme måde som før, forklarer direktør i Center Danmark Søren Skov Bording.

Et konkret eksempel på en sektor-kobling er elbilerne. Hvor biler tidligere udelukkende hørte til i transportsektoren, er de nu også koblet på elsektoren, fordi de skal bruge strøm.

Et andet eksempel er fjernvarmesektoren, der leverer varme til 64 procent af den danske befolkning. De titusindvis kilometer ledning, der løber i den danske undergrund, kan bruges af andre sektorer, for eksempel til lagring af elektricitet fra vindmøller.

Center Danmark beskæftiger dermed nu tre ansatte, der skal være med til at udvikle samarbejdet mellem de fire deltagende universiteter og andre samarbejdspartnere og trække på forskerne fra universiteterne. Center Danmark forventer at ansætte flere medarbejdere fremover og senere flytte i større lokaler.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Danmark

Hård straf for at bruge mobilen bag rattet: Så mange har fået et klip i kørekortet

Annonce