Annonce
Varde

Forsvaret nedlægger jægerne uden et eneste skud

Soldaternes invasion i Naturstyrelsens områder i Barde Kommune betyder, at flere konsortier ikke får forlænget deres jagtkontrakter med Naturstyrelsen Blåvandshuk. Arkivfoto: Henrik Reintoft
Som en konsekvens af Forsvarets indtog på Naturstyrelsens 8.000 hektar ved Oksbøl, så vil nogle jagtaftaler ikke blive forlænget. Naturstyrelsen får selv en kompensation på 3.985.000 kroner.

Oksbøl: Spørgsmålene og usikkerheden hober sig op hos mange, efter at Naturstyrelsen og Forsvaret for nylig indgik en aftale om at kunne bruge hinandens områder. Et samlet område på 14.000 hektar fra Nymindegab i nord til Ho i syd.

Aftalen tager afsæt i Forsvarets ønske om at få et langt større og samlet øvelsesareal, da det nuværende ikke kan opfylde behovet for øvelser for især 1. Brigade, der skal kunne stille med 4.000 mand.

Som ”betaling” får Naturstyrelsen jagten på Forsvarets 6.000 hektar øvelsesområde. Derudover får Naturstyrelsen de kommende tre år en kompensation på 3.985.000 kroner.

Naturstyrelsen Blåvandshuk har i dag store indtægter ved at leje jagt ud til konsortier. Men med militærets indtog, er der ikke plads til både soldater og jægere på samme tid.

- Når vi ikke kan leje jagten ud, så får vi nogle nuller i budgettet, siger skovrider Ulrik Lorenzen fra Naturstyrelsen Blåvandshuk.

Der er lige nu otte-ni kontrakter.

- Vi prøver at genere jægerne så lidt som muligt. Når kontrakterne udløber, så bliver nogle ikke forlænget, siger Ulrik Lorenzen.

Annonce

Borgermøde

Naturstyrelsen og Forsvaret holder den 26. marts klokken 19.00 borgermøde om det nye øvelsesområde og konsekvenserne.

Det finder sted i Pyramiden i SportsPark Blåvandshuk i Oksbøl. Mødet ledes af garnisonskommandant Torben Dixen Møller fra Oksbøl Kaserne.

Sluge kameler

Inden 1. juni skal en arbejdsgruppe komme med en plan for blandt andet anlæggelsen af nye veje og panserspor på Naturstyrelsens områder.

- Forsvaret kommer til at sluge nogle kameler. Og det gør vi også, siger Ulrik Lorenzen.

De nye spor på op mod 20 meter i bredden kan dog ikke uden videre anlægges, da mange spor anlægges i §3-beskyttet natur, fredede klitheder og Natura 2000-områder. Så Varde Kommune, der ikke har været spurgt med på råds om aftalen, får travlt med at behandle sagerne.

Selv om soldaterne i fremtiden invaderer Naturstyrelsens områder, som mange andre også bruger, er Ulrik Lorenzen ikke særlig betænkelig.

- Der er større sandsynlighed for, at du møder en soldat. Men man vil ikke opleve en væsentlig indskrænkning af brugen af vores områder, siger Ulrik Lorenzen.

Soldaterne må bruge Naturstyrelsens områder enten 28 eller 75 dage om året.

Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce