Annonce
Aabenraa

Frøslev Træ må vinke farvel til 33 millioner kroner

Frøslev Træ, der har Martin L. Petersen som administrerende direktør og indehaver, fik i 2016-regnskabet et underskud på 25 millioner kroner. Foto: Frøslev Træ

Driften af Frøslev Træ er sund, men en konkurs hos en underleverandør er skyld i et millionunderskud i det seneste regnskabsår.

Frøslev: Ser man udelukkende på driften, er Frøslev Træ kommet fint gennem 2016, men regnskabet fortæller også en anden historie. En konkurs hos en litauisk underleverandør har nemlig gjort, at man har måttet afskrive 33 millioner kroner og derfor kommer ud med et underskud på 25 millioner kroner. Det oplyser virksomheden i en pressemeddelelse.

- Vi har siden 2008 haft et større udlån til den pågældende underleverandør, der de senere år har haft negative regnskabstal. Vi har derfor hele tiden vidst, at der var tvivl om, i hvor stort et omfang det kunne blive tilbagebetalt, og vi har i tidligere regnskabsår nedskrevet samlet set 14 millioner kroner på tilgodehavendet, siger Martin L. Petersen, der er administrerende direktør og ejer af Frøslev Træ A/S.

I 2015, hvor der ikke blev nedskrevet på det litauiske udlån, realiserede man et overskud på knap otte millioner kroner.

Annonce

Om Frøslev Træ


  • Frøslev Træ A/S har rødder tilbage til 1931. Virksomheden er en produktionsvirksomhed med speciale i forarbejdet trælast. Administrerende direktør og ejer Martin L. Petersen overtog i 2012 virksomheden efter sin far i forbindelse med et generationsskifte.
  • Virksomheden beskæftiger i dag knap 90 medarbejdere og regnes for at være blandt landets førende leverandører inden for træbranchen.

Tre lyspunkter

Virksomheden er overordnet set utilfreds med regnskabet, fordi det udviser et underskud, men finder også lyspunkter. At man har en solid egenkapital i Frøslev Træ A/S samt moderselskabet, som samlet udgør 104 millioner kroner, at tilgodehavendet nu er nedskrevet til nul kroner, og at virksomheden de seneste tre år har haft styrken og ressourcerne til at udvide sit leverandørnetværk, således at kunderne ikke vil blive berørt af problemet med underleverandøren.

Frøslev Træ skriver da også i pressemeddelelsen, at budgettet og de foreløbige regnskabstal for 2017 ligner de realiserede regnskabstal for 2015.

Samtidig foretager virksomheden en række investeringer i nye produktområder, som blandt andet betyder, at man til august vil kunne igangsætte egen malerlinje.

- Det støtter op om vores strategi om at have al forarbejdning af træ på én lokation, siger administrerende direktør og ejer Martin L. Petersen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Nederlag til styrelse: Skandalelæge må fortsætte med at omskære drengebørn

Leder For abonnenter

JV mener: Udskriv en dosis sund fornuft i en fart

Udeblivelser er et regulært problem i sundsvæsenet. Fordi det er spild af de trængte velfærdsressourcer, når både højt specialiseret personale og dyrt udstyr må vente forgæves på en patient, der ikke dukker op på det afsatte tidspunkt. Derfor er det helt og aldeles håbløst, at et ufleksibelt system tidligere på året betød, at en succes på Kolding Sygehus måtte lægges i graven. Succesen var et forsøg, der gav patienter med en henvisning mulighed for selv at booke en tid til skanning fremfor blot at få stukket systemets tid ud. Forsøget fik antallet af udeblivelser til at falde fra i gennemsnit 14 om ugen til fire. Det viste sig nemlig, at fleksibiliteten betalte sig. At det for patienterne gjorde en forskel. Helt banalt i form af muligheden for at kunne booke en tid, som passede ind med øvrige gøremål. Og sikkert også i form af øget ansvarlighed. En tid, man selv har booket, er svær at udeblive fra. Et sådant forsøg skulle selvfølgelig ikke bare fortsætte, men bredes ud. Ikke bare til andre afdelinger på Kolding Sygehus, men på alle sygehuse. Skulle man tro. Men sundhedsloven er firkantet, og den foreskriver, at patienter skal have en konkret tid i hånden tre dage efter henvisningen. Altså levner loven ikke plads til patientens egen booking. Derfor døde forsøget. Trods et resultat, der uomtvisteligt var positivt for både patienter og sundhedsvæsen. Region Syddanmark skubber på for at få lov til at genoptage forsøget. Ros for det. Forsøget er i sin essens et eksempel på et sundhedsvæsen, der er til for borgerne og ikke det omvendte. Det bør derfor være en formsag for Sundheds- og Ældreministeriet at finde en gangbar vej gennem egne regler og bureaukrati, så patienterne igen kan tages med i planlægningen. Sundhedsloven sikrer vigtige patientrettigheder. Det er godt, og historien viser, at det er nødvendigt. Men det er et sygt sundhedsvæsen, der kvæler gode tiltag i et stift bureaukrati. Må sundhedsministeren reagere hurtigt: Der er brug for en dosis sund fornuft i en fart.

Esbjerg

Fødevarekontrol: For gammel frugt koster Brugsen i Bramming bøde på 30.000 kroner

Annonce