Annonce
Aabenraa

Fra fire til to åbningsdage: Forslag om rundbarbering af Borgerservice

Søgningen til Borgerservice i Aabenraa Kommune er for nedadgående. Især i Bov oplever man et stort fald. Arkivfoto
Langt færre end tidligere møder fysisk op hos Borgerservice. I Bov er antallet af ekspeditioner styrtdykket de seneste to år, og det kan få konsekvenser.

Aabenraa: Det er blot fem år siden, at Borgerservice flyttede fra det tidligere rådhus i Bov til Bov Bibliotek, og nu er der en ny drastisk ændring på vej. Tirsdag skal økonomiudvalget nemlig tage stilling til et forslag om at skære ni af 21 ugentlige åbningstimer og dermed to af fire ugentlige åbningsdage væk. Åbningstiden i Aabenraa vil være uændret.

Det er forvaltningen, der med baggrund i antallet af ekspeditioner i Borgerservice kommer med forslaget. I Bov har der været et fald på 56 procent, når man sammenligner perioden fra juli til oktober i 2018 og 2020. I Aabenraa har faldet været på 16 procent.

- Vi arbejder meget med at blive digitalt selvhjulpne, og det generelle billede er også, at det er vi blevet. Vi kan se på Borgerservice i Aabenraa, at tidsbestilling, og i det hele taget de services, vi tilbyder digitalt, bliver mere og mere efterspurgte, siger borgmester Thomas Andresen (V).

Annonce

Konservativ åbning

Et af de byrådsmedlemmer, der har bopæl tæt ved Borgerservice på biblioteket i Bov, har stillet uddybende spørgsmål til forvaltningen, men han vil ikke holde fast i åbningstiden for hver en pris.

- Selvfølgelig skal vi rette til, hvis behovet ikke er der, og der er noget, som tyder på, der ikke er det store behov, siger Jan Riber Jakobsen (K), som også er medlem af økonomiudvalget.

Ifølge forvaltningen vil man selv med den foreslåede ændring i Bov så rigeligt kunne følge med antallet af fysiske henvendelser. Det ville i september have svaret til en belægningsgrad på 60 procent.

Vicekommunaldirektør Søren Lorenzen ønsker ikke at uddybe, hvad der menes, når forvaltningen i sagsfremstillingen skriver, at den nye åbningstid "har til formål at frigive ressourcer til at udvikle tilbud og løsninger til de mange borgere, som ikke behøver at møde fysisk op, og ikke mindst til dem, som oplever udfordringer i kontakten til det offentlige".


Selvfølgelig skal vi rette til, hvis behovet ikke er der.

Jan Riber Jakobsen (K), medlem af økonomiudvalget


Så flittigt bruges Borgerservice

  • Belægningsprocent – altså udbudte tider op mod ekspeditioner: Aabenraa 47 procent og Bov 39 procent. Opgjort i september 2020.
  • Antal ekspeditioner i perioden juli til oktober 2020 (2018 i parentes): Aabenraa 7554 (9041) og Bov 1454 (3300).
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Se højdepunkterne fra en magisk EM-aften: Danmark tævede Rusland og bragede i ottendedelsfinalen

Annonce