Annonce
Esbjerg

Fra Kongensgade til Kongens Allé: Café-ejer har store drømme for fremtidens gågade

Mark Mikkelsen er indehaver af Café Guldeægget, der blandt andet har en afdeling på hjørnet af Stormgade og Kongensgade. Og så er han ophavsmand til idéen om Kongens Allé. Arkivfoto: Chresten Bergh
Genopliv den stille ende af Esbjergs kilometerlange gågade ved at tillade ensrettet trafik og skabe plads til korttidsparkering, lyder forslaget fra caféejer. Idéen bliver mødt med bred opbakning.
Annonce

Esbjerg: Gravemaskinerne er kørt i stilling og den gamle belægning er flere steder skrællet af. Efter seks år er renoveringen af Kongensgade nu nået til femte etape – strækningen mellem Smedegade og Stormgade. Men bedst som arbejdet er gået i gang, er der opstået debat om denne del af gågadens fremtid.

Det sker som konsekvens af den butiksdød, der gennem længere tid har plaget særligt den ene ende af Esbjergs kilometerlange gågade. I øjeblikket er kun 12 ud af 26 lejemål på strækningen mellem Kronprinsensgade og Stormgade lejet ud. Det er den udvikling, der har fået indehaver af Café Guldægget Mark Mikkelsen til at tage bladet fra munden og byde ind med et kontroversielt forslag om at forkorte gågaden og i stedet omdanne den ene ende til en allé med begrænset biltrafik.

- Den her ende har haft mange udfordringer de sidste ti år, og man har forsøgt flere tiltag som teltdage, musik og andre arrangementer – men meget lidt har haft reel effekt. Derfor synes jeg, at tiden er moden til et opgør med gågaden, siger Mark Mikkelsen.

Annonce

Korttidsparkering og bænke

Hans idé er i stedet at tillade ensrettet biltrafik mellem Kronprinsensgade og Stormgade, og omdanne hele strækningen til en allé efter fransk forbillede. Navnet skulle være Kongens Allé.

- Tanken er en smuk grøn allé med høje træer, støbejernsbænke til det stille hvil, bredt fortov i den ene side og 30 minutters parkering i den anden side. Det er vigtigt, at der kommer en tydelig adskillelse mellem fortov og kørebane i form af kantsten, så forgængeren kan føle sig tryg, forklarer Mark Mikkelsen.

Især parkeringspladserne vil kunne gøre en forskel, mener han.

- Mangel på parkeringspladser fylder meget i snakken om midtbyen, men faktum er, at vi med det nye p-hus i Danmarksgade og Broen Shopping har rigeligt med pladser. Problemet er, at Esbjerg er mistet stort set alle sine hurtige korttidsparkeringer. De forsvandt, da man dekorerede alle sidegaderne.

Annonce

- Der skal handles nu

Eftersom arbejdet med renovering af denne del af gågaden allerede er gået i gang, er han klar over, at han handler i sidste øjeblik. Han håber dog alligevel, at man kan nå at gribe ind.

- Jeg er klar over, at belægningen til den her strækning allerede er købt og betalt, men den kan jo med fordel anvendes på enten fortov eller kørebane, så der stadig er en sammenhæng med resten af Kongensgade. Det er dog vigtigt, at der kommer en meget tydelig adskillelse mellem kørebane og fortov, så vi ikke bare skaber forvirring, understreger han og tilføjer:

- Jeg tror på, at vi kan klare det her uden at skulle trække færdiggørelsen af Kongensgade mærkbart længere end først planlagt, men det kræver, at vi handler nu – også politisk.

- Jeg er helt med på, det her kan ikke vente til efter sommerferien. Hvis vi skal handle, så skal vi handle nu, og derfor har vi allerede i næste uge aftalt et møde med cityforeningen, så vi kan drøfte forslaget med dem, siger formand for Teknik og Byggeudvalget Søren Heide Lambertsen (V).

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kolding

100 år siden Genforeningen: En stor dag for Sønderjylland, Danmark og Verden

Annonce