Annonce
Sport

Fra triumf til fallit for Kolding-kører

Super GT havde sæsonstart på Padborgringen i slutningen af april. Arkivfoto: Timo Battefeld
Kevin Rossel lagde sig pænt i spidsen efter anden afdeling af årets Super GT søndag blev kørt på Djursringen. Ole Petersen mistede værdifulde point, og så var der en sand rutsjebanetur for Kristian Thorsen.

Super GT: Anden afdeling af året Super GT-sæson blev kørt søndag på Djursland Ringen.

Det var en dag fuld af op og nedture for Kristian Thorsen fra Kolding.

Han svævede som på en lysegrøn sky over Djursland, da han i 2. heat af søndagens løb startede fra poleposition, og selv om han blev udfordret af flere rivaler, så holdt han førstepladsen hele vejen frem til det ternede flag. Den første store triumf for Kristian Thorsen i Danmarks stærkeste klasse.

Men for den unge kører var der ikke langt fra triumf til fallit. I finalen var han uheldig og blev ramt af Noah Watt, og Thorsen blev presset ind i Ole Petersen fra Bredebro. Thorsen kunne ikke fortsætte, og Ole Petersen faldt fra en fjerdeplads og tilbage som nummer 10. Det kostede værdifulde points på mesterskabskontoen.

Efter et rent drømmerace i finalen kunne Kevin Rossel fra Vejle springe op på den øverste podieplads, og han fører nu klart Super GT Danmark 2019.

I finalen var det dog kun med det forreste af bilen, at han vandt foran Martin Andersen, Løgstrup, og holdkammeraten Christian Sørensen fra Varde.

Næste løb i serien er om to uger på Jyllandsringen.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce