Annonce
Haderslev

Fragtcentral blev indviet efter tre måneders byggerod

Administrerende direktør for Danske Fragtmænd Jøn Skov viste tidligere minister Hans Christian Scmidt rundt i hallen, som var bar præg af, at dagens fragt var på vej videre ud i landet. Foto: Jacob Schultz
Danske Fragtmænd flyttede i november fra Sverigesvej i Haderslev til en hal under opførelse på Lysbjergvej i Hammelev. Fredag kunne fragtfirmaet endelig vise den færdige terminal frem.

HAMMELEV: Hvad kan man lave af 4.500 ton beton, 1.500 skruer, 20 kilometer tagpapbaner og 181 ton stålbjælker? Det fik omkring hundrede indbudte gæster at se, da tidligere minister og medlem af Folketinget for Venstre, Hans Christian Schmidt fredag indviede Danske Fragtmænds nye terminal i Hammelev. Efter tre måneders drift, mens håndværkerne gjorde byggeriet af den 7.000 kvadratmeter store hal med 550 kvadratmeter tilhørende kontorlokaler færdig, er virksomheden endelig ved at være i mål efter fraflytningen af terminalen på Sverigesvej i Haderslev. -Vi nyder, at vi har fået meget mere plads. Det har gjort arbejdet for chaufførerne meget lettere, fortæller fragtmand Lars Elsborg Jensen fra Godstransporten Kolding A/S. Han har flyttet sine administration samt drift- og personalefaciliteter ind i de nyopførte kontorlokaler, efter måneders ophold i pavilloner. -I den gamle terminal kunne det være, at man skulle flytte to paller for at få fat på én palle. Herefter skulle de to paller så sættes på plads igen. Arbejdet er simpelthen lettere her, forklarer Lars Elsborg Jensen, som også glæder sig over de gode til- og frakørselsforhold og nærheden til motorvejen. Hans Christian Schmidt slog i sin tale et slag for, at møde politikere bør transportbranchen med tillid i stedet for mistillid, som han ofte oplever. -Lad os have noget mere respekt for erhvervet – det fortjener det. Det nytter ikke noget at straffe en hel branche, fordi nogen ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt. Det er simpelthen uanstændigt, mente han. Efter snoreklipning, hvor den tidligere transportminister førte saksen, var der rundvisning med guider for gæsterne, som var kunder, samarbejdspartnere og venner. Der er nu 87 medarbejdere, som har deres gang på fragtcentralen. 22 er ansat af Danske Fragtmænd til drift af terminalen. De resterende 65 er chauffører ansat af Godstransporten Kolding. De vil betjene omkring 160 lastbiler, som hvert døgn kommer forbi Danske Fragtmænd Hammelev for at transportere gods til og fra Sønderjylland. På årsbasis vil transportvirksomheden fremover ekspedere over 650.000 forsendelser.

Annonce
Erik M. Nielsen, som er teknisk assistent hos Danske Fragtmænd i Taulov, har hjulpet med at indrette terminalen i Hammelev. Her hjælper han med at åbne porten ud til slusen og den ventende anhænger for en chauffør. Foto: Jacob Schultz
Efter rundvisningen var der buffet for de indbudte gæster i en ledig del af hallen, som blev varmet op af en rødglødende varmekanon. Foto: Jacob Schultz
Fragtmand og medejer Lars Elsborg Jensen fra Godstransporten Kolding A/S, som ses til højre, har allerede fået hængt et luftfoto af terminalen op i sit nye kontor. Men resten af væggene i kontorbygningen er hvide og bare. Foto: Jacob Schultz
Nogle få medarbejdere måtte tage telefonen og flytte palle i den anden ende af hallen, væk fra taler og rundvisning for de indbudte. Én af dem var servicemedarbejder Ole Scmidt. Foto: Jacob Schultz
Erik M. Nielsen, som er teknisk assistent, havde taget en nyvasket refleksjakke på i dagens anledning. Foto: Jacob Schultz
Eltruckene var sat til opladning efter morgenens travlhed i Hammelevs nye transportterminal. Foto: Jacob Schultz
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Forløb om udligning er uskønt

Selvom Danmark er et lille land, er der betydelig forskel på de økonomiske vilkår i de enkelte lokalområder. Derfor er det sund fornuft med kommunal udligning, så borgerne kan få i hvert fald nogenlunde ens levevilkår, uanset om de bor i et velhaverområde nord for København eller i en kommune, der for eksempel er udfordret af mange ældre, plejekrævende borgere og lave husstandsindkomster. Ordninger af denne karakter vil nødvendigvis skabe splid. Nogle kommuner vil føle, de skal aflevere for meget, mens andre oplever at modtage for lidt. Men for at acceptere ordningen er det i det mindste nødvendigt, at man lokalt kan forstå den. Her er det tilsyneladende gået helt galt med regeringens udspil til en udligningsreform. Flere borgmestre erkender, at de ganske enkelt ikke begriber resultaterne, selv om regeringen lidt efter lidt er rykket ud med flere detaljer og regnestykker. De frustrerede borgmestre får opbakning fra professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh, der kalder forløbet rodet og kaotisk. Bedre bliver det ikke af, at der undervejs havde sneget sig en regnefejl på 200 millioner kroner ind i udspillet. Fejlen er erkendt, undskyldt og rettet. Men ellers mener Socialdemokratiets finansordfører, Christian Rabjerg Madsen, at alt er i bedste orden. Processen har været som ved foregående udligningsreformer, og ingen tal bliver holdt hemmelige. Per Nikolaj Bukh mener til gengæld, at informationerne er kommet for langsomt og kun afleveret under pres. Han foreslår derfor, at den store reform bliver sat på pause. Ligefrem at standse et så omfattende projekt midt under forhandlingerne er nok at gå en kende for vidt. Men det ville klæde regeringen at erkende, at håndteringen har været uskøn, hvilket da også har fået De Konservative og Liberal Alliance til at forlade forhandlingsbordet på grund af manglende informationer, mens Venstre kun tøvende mødte op – ligeledes fordi partiet, følte de på forhånd vidste for lidt.

Sønderborg

Evakuerede beboere kunne vende tilbage efter natlig indsats: Svajende skorsten på 40 meter er revet ned

Annonce