Annonce
Sport

Frank Lampard gør livet sjovere for Chelsea-dansker

Tony O''brien/Ritzau Scanpix
Chelsea-manager Frank Lampard er ambitiøs og god til mandskabspleje, siger Andreas Christensen.

Hverdagen er blevet sjovere for den danske landsholdsstopper Andreas Christensen, efter at hans arbejdsgiver, Premier League-klubben Chelsea, i sommer byttede ud på managerposten.

I forhold til eksmanager Maurizio Sarri kigger nyansatte Frank Lampard oftere mod danskeren, når holdkortet skal sættes.

Andreas Christensen har spillet seks ud af otte ligakampe i denne sæson. I sidste sæson måtte han vente til december, før han fik spilletid i Premier League.

- Det er generelt lidt sjovere at være der, og jeg er også personligt startet lidt bedre end i sidste sæson.

- Der er en anden stemning omkring holdet. Der er mange, som har været på ungdomsholdene og kender klubben ind og ud, som er tilbage nu. Det skaber en stemning og et sammenhold, og det gør det sjovere at være der, siger Andreas Christensen.

Det er i høj grad tilstedeværelsen af 41-årige Lampard, der har løftet stemningen hos danskeren. I Christensens første år i Chelseas A-trup var de holdkammerater og trænede sammen dagligt.

Ifølge danskeren stiller Lampard samme krav til spillerne som træner, som han gjorde som aktiv. Englænderen bruger også sin spillerfortid konstruktivt i sin mandskabspleje.

- Frank Lampard har selv været i gamet, og han kender os spillere, og han ved, hvad vi har brug for. Indtil videre er det rigtig, rigtig godt at have fået ham.

- Når man ikke spiller, trækker han også en til siden og fortæller hvorfor. Han ved, hvor irriterende det er, hvis man ikke kender grunden til, at man ikke spiller, siger Andreas Christensen.

Storklubben er ramt af et transferforbud. Derfor kunne profilerne Eden Hazard og David Luiz for eksempel ikke erstattes, da de blev solgt til Real Madrid og Arsenal i sommer.

I stedet er det yngre spillere som Mason Mount og Tammy Abraham fra klubbens akademi, der er de nye profiler på et yngre Chelsea-hold.

Trods en ny manager samt en yngre og mindre stjernespækket trup er ambitionen i Chelsea stadig at vinde titler.

- Der er kommet yngre og mere højtråbende spillere, men ud over det, så er der det samme fokus på at vinde trofæer, og der er det samme pres på udefra, siger Andreas Christensen.

Chelsea ligger nummer fem i Premier League efter otte spillerunder.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tunnel bliver en klar gevinst

Tysklands rigsrevision, Bundesrechnungshof, har kørt tunnellen under Femern Bælt gennem et regneark og fundet ud af, at den faste forbindelse ikke nødvendigvis kan betale sig set fra den tyske side af grænsen. Revisionen har kalkuleret, at det vil koste omregnet godt 26 milliarder kroner at gennemføre den nødvendige udbygning af veje og jernbaner. Den udgift står muligvis ikke mål med gevinsterne fra en fast forbindelse, mener man. Dette har skabt fornyet røre om projektet blandt tyske politikere. Her har De Grønne hele tiden været skeptiske og kræver nu, at planen tages op til fornyet overvejelse. Set med danske briller minder det om den debat, der udspandt sig før byggeriet af Storebæltsbroen. Den var helt overflødig, det var så hyggeligt at drikke dårlig kaffe på DSB’s færger, og brobyggeriet kunne ødelægge vandmiljøet, lød nogle af argumenterne dengang. I dag ville næppe nogen undvære broen, der ikke kun fysisk, men også mentalt har bundet Danmark meget bedre sammen. År for år sætter trafikken rekord, og investeringen på over 26 milliarder frem mod åbningen i 1998 bliver derfor tilbagebetalt noget hurtigere end de 37 år, der oprindelig blev budgetteret med. Ganske det samme vil formentlig ske for tunellen under Femern Bælt. Naturligvis skal den slags megaprojekter gennemtænkes grundigt. Alle aspekter i forbindelse med såvel økonomi som økologi må tages i betragtning. Ikke desto mindre er der ikke nogen grund til dommedagsscenarier, viser erfaringerne fra Storebælt. Naturligvis er det en indlysende fordel for såvel Danmark som de øvrige, nordiske land, at der bliver nemmere fysisk adgang til det vigtige, tyske eksportmarked. Derfor er Danmark også villig til at finansiere tunnelbyggeriet. Men det handler ikke kun om penge. Vi har meget tilfælles med vores tyske nabo og kan inspirere hinanden til gensidig gavn. Det ved vi i det dansk-tyske grænseland. Samme oplevelse fortjener det grænseland, hvor indbyggerne indtil videre er adskilt af vand.

Annonce